Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Fysikföretaget som knackar på skoldörren

Det interaktiva läromedlet Algodoo är mycket uppskattat av de som prövar det, och då inte minst eleverna. Under konferensen Framtidens lärande som lockade 1 400 pedagoger till Nacka Strand i mitten av maj 2011 höll Umeå kommun och Algoryx en gemensam workshop kring verktyget då elever från Sjöfruskolan i Umeå fick visa hur de praktiskt använder verktyget. Intresset var mycket stort från de samlade pedagogerna och flera på plats ville att Kenneth Bodin skulle komma till deras skolor för att visa verktyget.

Men vägen från lovord till inköp är inte alldeles rak och enkel i skolans värld. Som företag måste
Algoryx
vara berett på kritik om att inte vara etiskt trovärdig när man vill sälja en produkt som ska användas av elever i lärande syfte.

Nedan ett exempel på hur Algodoo kan användas i skolan

 

‐ Visst kan det finnas en viss skepsis mot att ett kommersiellt företag kommer till skolan för att sälja in saker. Men jag är akademiker i botten och har svårt att hamna i säljarrollen för att kränga en produkt, menar Kenneth Bodin som vid sidan av vd-tjänsten på Algoryx  även undervisar i fysikalisk simulering vid
Institutionen för datavetenskap
vid Umeå universitet.

En utmaning Kenneth Bodin möter som företagare är att skolor som funderar på att köpa verktyget gärna vill att han eller någon annan från Algodoo ska besöka arbetslagen i skolorna för att demonstrera praktiska övningar och gärna även leda kursdagar för lärare.

‐ Jag får massor av inbjudningar om att komma till skolor runt hela landet för att visa upp Algodoo. De vill ha en demonstration för tio, femton lärare och de vill gärna ha en gratislicens i tre månader för att pröva själva innan de tar beslutet, säger Kenneth Bodin.

Svårt hitta den som tar inköpsbeslut

Kenneth uppskattar skolornas intresse men att åka på sådana säljturnéer är varken ekonomiskt eller tidsmässigt försvarbart för ett mindre företag som Algoryx. För han har också insett att vägen kan vara ganska krokig innan ett möte går att ordna med den som kan ta beslutet att köpa in verktyget. Inköpsbeslut av läromaterial är ofta starkt decentraliserat, ibland ända ner till varje lärare eller arbetslag.

‐ Kommunens ansvariga säger att de kan inte fatta beslutet, det ska respektive skola göra. Men skolledningen säger det att måste varje lärare eller arbetslag göra, förklarar Kenneth Bodin som trots allt hunnit fått riklig erfarenhet av att möta skolor runt om i landet.

Fast egentligen är den svenska marknaden för liten och splittrad för att alls kunna bli lönsam för Algoryx. Kenneth Bodin menar att om Algoryx kommit från ett annat land så hade man aldrig valt att försöka lansera Algodoo på den lilla svenska marknaden. Men hemmaplan är alltid hemmaplan och Kenneth känner sig som lite av en missionär för att höja statusen på fysik och teknikutbildning. Han går skarpt emot alla fördomar om att tekniker och ingenjörer skulle vara tråkiga. Med Algodoo vill han att barn och unga ska upptäcka en annan sida av naturvetenskap, en sida fylld av upptäckarglädje och nyfikenhet.

Stark internationell marknad

Om huvudmarknaden för Algodoo inte är Sverige så återfinns den i desto högre grad utomlands. Algoryx har redan sålt verktyget till över 60 länder och man har ett stort internationellt samarbete med stora globala bolag som Intel och SMART Technologies.

‐ Indien och Argentina är spännande marknader för oss. Där finns det skolmyndigheter som vill köpa in läromaterial till flera miljoner barn i ett enda jättestort projekt, berättar Kenneth Bodin.

Han lyser upp lite inför  tanken på att få diskutera avtal med en enda myndighet för så många barn. Där i utlandet finns den kommersiella uppsidan. Och samtidigt, i Sverige, finns hjärtat och därför kan han ändå inte släppa tanken på att svenska skolbarn ska få tillgång till att lära sig fysik på ett helt nytt interaktivt sätt.

Samordna inköp

‐ Kan vi få en omsättning på en till en och en halv miljon per år i Sverige för Algodoo så skulle det bara behöva kosta någon krona per skolbarn och år eftersom det finns omkring en miljon elever. Den svenska skolan skulle kunna dramatiskt sänka sina inköpskostnader av alla typer av läromedel genom att samordna inköp och upphandlingar, säger Kenneth Bodin.

Men för att få till stånd ett sådant avtal skulle det förmodligen krävas ett centralt nationellt beslut och han ser inte riktigt vem som kan ha makt att fatta ett sådant beslut. 

Men även om den svenska skolmarknaden är lite svårbearbetad så har Algoryx hittat flera ljuspunkter. Skolorna i  Kronobergs län har gemensamt köpt in licenser till varje elev och lärare och i hemkommunen Umeå har man ett mycket gott samarbete med både enskilda skolor och kommunens skolledningar. Kommunala Gymnasieförvaltningen har exempelvis beslutat att alla gymnasieelever ska få var sin licens till Algodoo.

Men åter till konferensen Framtidens lärande. För Algoryx har den inneburit massor av nya möten med pedagoger och skolledare från hela Sverige. Det har lett till flera nya kontakter som framöver kan leda till att elever i fler skolor och kommuner får tillgång till fysikverktyget som kan locka dem upptäcka den spännande värld som fysik utgör.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.