Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Globala utblickar inspirerar på Webbdagarna

Bland de 1 500 deltagarna på plats under Webbdagarna i Stockholm Waterfront finns också ett flertal affärscoacher, utvecklare och it-entreprenörer från Umeå på plats. Fyra av dem är Sara Olofsdotter och Jessika Lagrelius från Uminova Innovation, Anja Axelsson, Umeå universitet, och Susanne Dahlqvist Österström, Teknikhuset. InfoTech Umeå samlade dem mellan några av programpunkterna för att få en snabbkoll efter första dagen om vad det som inspirerar på Webbdagarna.

Lösa verkliga behov

Sara Olofsdotter, affärscoach vid Uminova Innovation och ansvarig för satsningen InfoTech Umeå, har på konferensen lyssnat till flera företag. Alla med olika recept till framgång. Dessa tar hon med sig till möten med entreprenörer som kommer till Uminova Innovation för att få stöd i inkubatorn.  

– Vi pratar dagligen med våra startups om vikten av att möta ett viktigt behov eller problem. Skapa en bra produkt som alla älskar, så får du kunder som vill betala, säger Sara Olofsdotter. 

– Det pratas också mycket om samarbete med användarna, att lösa problem tillsammans med användarna. Crowdpower är en intressant trend, som driver fram nya oväntade lösningar.

Sara instämmer också i vikten av att förstå den lokala marknaden, och individen bakom.

– Tänk stort och våga satsa globalt från dag ett. Men för att lyckas krävs också att man säkrar en lokal relevans på varje ny marknad. Vi måste börja se individen bakom målgrupperna, förstå deras kött och blod – och prata deras språk.

Luckan i marknaden

Jessika Lagrelius, kommunikationsansvarig på Uminova Innovation, menar att hon tar med sig en föreläsning med det lilla bolaget Hallon, en uppstickare bland mobiloperatörer som lanserades i maj 2013. Hallon har tagit sig in på en mycket konkurrensutsatt marknad med löften om abonnemang utan bindningstid eller uppsägningstid och med ett fast pris utan extra avgifter, som företaget uttrycker det.

– Hallon såg en lucka på marknaden. De menade att de stora telekomoperatörerna inte är så populära, de är krångliga och ingen tycker om dem. De ville fylla luckan i marknaden genom att göra något som uppfattades som enkelt, säger Jessika Lagrelius.

– Det är så våra företag ska jobba. Det gäller att hitta luckan i marknaden och kunna utnyttja den. Det kan tyckas lätt. Men om man lovar enkel gäller det att leva som man lär och leverera enkelt rakt igenom.

Globala utblickar

Anja Axelsson från Enheten för IT-stöd och systemutveckling vid Umeå universitet har varit på Webbdagarna flera gånger tidigare. I år är det främst konferensens globala tema som hon tar med sig.

– Det jag tar med mig är den globala utblicken som tema. Den internationella utblicken är viktig och det finns mycket att lära härifrån när vi ser hur andra använder olika applikationer. Inte minst händer det mycket spännande i många utvecklingsländer utanför Europa och USA, säger Anja Axelsson.

Susanne Dahlqvist Österström, vd för Teknikhuset i Umeå, är på plats tillsammans med tre av sina medarbetare.

– Det är fantastiskt roligt att få inspiration och ta del av erfarenheter från människor som skapar tillsammans. En sak vi hört här är hur gränserna mellan det privata och jobbet suddas ut. Här finns en stor utmaning för oss som utvecklar produkter att verkligen förstå vad det innebär, säger Susanne Dahlqvist Österström.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.