Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Goda nätverk bygger affärer

En bra affärsidé kan ibland stupa på att ett företag inte har de rätta nätverken. Trots att det är en bra produkt eller tjänst har företaget svårt att hitta sina kunder. Det är här som nystartade plattformen
Sales by Crowd
vill komma in och koppla samman den som har något att sälja med personer som har stora nätverk där kunder kan finnas.

Hjälpa med nätverk

Affärsdejting, matchmaking, kontaktförmedling. Den nya plattformen kan beskrivas med många olika ord, men tanken är att den som sitter på ett bra nätverk ska kunna hjälpa företag och kunder att mötas. Och eftersom mötena bygger på rekommendationer är möjligheten till en lyckad affär mycket större. Förtroendet som finns redan från början genom kontakterna i nätverket ska på så sätt bli drivkraften till framgångsrika affärer.

Att ansluta sig till den kontaktförmedling som Sales by Crowd erbjuder är helt gratis. Först när kontakterna leder till en fullbordad affär får säljaren betala en summa på minst 6 000 dollar. Den fördelas sedan mellan Sales by Crowd och den person som förmedlade kontakten via sitt nätverk.  

Filmen nedan visar hur Sales by Crowd fungerar. Artikeln fortsätter under filmen.

Sales by crowd
from
Sojafilm
on
Vimeo.

Hög kvalitet på möten

– Vi har ambitionen att alla möten som förmedlas skall vara av hög kvalitet och vi försöker undvika kvantitet. Sales by Crowd handlar mer om att hjälpa företag att hitta de tio viktigaste affärsavtalen än att få 100 möten bokade. Därför är det här väl investerade pengar och man vet att varje möte är väl förankrat hos alla parter, förklarar Fredrik Olofsson, grundare av Sales by Crowd.

Sales by Crowd innebär ett helt nytt sätt att se på affärer, menar Fredrik Olofsson. Men han betonar också att det är lite av ett socialt test för att se om dagens företagare är beredda på att dela med sig till varandra av sina kontakter.

Välgörenhet som grund

Samtidigt är det ett test för att se om också välgörenhet kan vara en drivkraft för tillväxt. Sales by Crowd lovar själva att skänka minst 20 procent av sin årliga vinst till välgörande ändamål och den som delat med sig av sitt nätverk kan också välja att skänka sina inkomster från plattformen till välgörenhet.

– Kanske är det så att andra länder som USA har en större beredskap för det, inte minst då det gäller välgörenhet, funderar Fredrik Olofsson. Han är därför mycket nyfiken på hur nätverksidén ska tas emot i Sverige.

Bred erfarenhet från affärsvärlden

Att den nya affärsmodellen med kontaktförmedling är bärkraftig tvekar inte Fredrik om alls. Han har sedan slutet av 1990-talet suttit på ett stort antal höga poster inom it-företag i Norden. Han var med och grundade Sveriges största mobila internetföretag i slutet av 1990-talet. Han har varit chef inom datasäkerhetsföretag som Symantec och Norman. När han nu vill bygga upp något eget tror han på idén att samarbete och förtroenden är drivkraften för tillväxt inom företag.

Att starta företaget i Umeå känns också helt rätt. Här läste han datavetenskap under början 1990-talet och med de kommunikationer som Umeå kan erbjuda är det inget problem att driva ett företag med internationella ambitioner härifrån.

– Umeå är en mycket bra stad för en entreprenör. Det finns ett enormt drag här som jag inte sett tidigare fast det var här jag växte upp och läste på universitetet.

Mer information:
Sales by Crowd finns också på Facebook.

Text: Mikael Hansson, Foto: Jon Hollström

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.