Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Gold Town Games tror på stark framtid

Två höjdpunkter under året sticker ut för Gold Town Games. Den första var lanseringen av spelet World Hockey Manager, WHM, i Skandinavien. Den andra var den globala lanseringen som kom i slutet av året. Inte minst var förväntan stor på hur spelet skulle tas emot på den nordamerikanska marknaden, något som enligt vd Pär Hultgren, blev mycket positivt.

”Lanseringen blev … en framgång och vi fick en bekräftelse på att många av världens alla hockeyfans verkligen hade väntat på ett mobilt hockeymanagerspel”, skriver Pär Hultgren i årsberättelsen. Efter en månad i december på den globala marknaden uppgick bolagets bruttointäkt för 2017 till ungefär två miljoner kronor.

Pär Hultgren ser med stor optimism fram mot resten av 2018.

”Intäktsmässigt har bolaget redan under det första kvartalet 2018 mer än dubblerat den totala bruttointäkten från 2017 till 4,55 miljoner kronor”, konstaterar Pär Hultgren.

”Med det i ryggen blickar vi framåt mot andra halvan av 2018 där bolaget steg för steg ska öka
omsättningen och vinna marknadsandelar, först med World Hockey Manager och framgent med
World Football Manager”, fortsätter Pär Hultgren.

Egenutvecklad teknik

World Hockey Manager är det första av Gold Town Games spel som bygger på den egenutvecklade
teknik- och designplattformen W3XM. Plattformen är det mest centrala i bolagets produkt
och nyckeln till att kostnadseffektivt skala antalet spel och användare.

W3XM-plattformen är byggd från ett “mobile first” perspektiv, alla designval är gjorda för att
optimera användarnas upplevelse i en stående telefon. Detta särskiljer Gold Town Games och
bolagets spel från huvudparten av dess konkurrenter som valt och är relativt låsta vid att arbeta
med en liggande telefon. Målsättningen är att plattformen kommer att implementeras i alla Gold
Town Games spel. Varje spel kommer däremot att få sin egen grafiska utformning samt
en matchmotor anpassad till den aktuella sporten och dess regelverk.

[factbox id=”19699″]

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.