Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Grepp över företagets kommunikation

Vanlig telefon och mail kompletteras idag på många arbetsplatser med Facebook, Twitter, sms, Skype, MSN och andra digitala kanaler. Konkurrensen mellan olika kommunikationskanaler är stor och den ökar när enskilda i organisationer själva tillåts välja vilken väg man ska använda för kommunikation.

Många ser fördelar i detta och menar att kommunikation blir mest levande när var och en själv får bestämma hur man ska ta kontakt. Men samtidigt kan det ge en spretighet och Lync 2010 är tänkt som en plattform för att samla in kanalerna och skapa enhetlighet.

Samma användarupplevelse

‐ Lync är bra för den som vill ha en och samma användarupplevelse vilken kommunikationskanal man än använder sig av som röstmeddelande, videokonferens, telefon, e-post eller snabbmeddelanden, berättar Andreas Georgsson, vd för
Vembitera, under ett informationsmöte som företaget bjudit in till för kunder och andra intresserade.

Lync 2010 är ett kommunikationsverktyg från Microsoft som lanserades i november förra året och som gör det möjligt att dela program, applikationer och skrivbord i realtid även med personer som är utanför kontoret och befinner sig på andra platser. Lync håller koll på detta och har funktioner som gör det möjligt att enklare få veta var andra befinner sig och om de är tillgängliga för samtal eller annan form av kommunikation.

Helhetslösning

Eftersom Lync också är integrerat med andra Microsoft-produkter som Outlook, Word och Excel kan man dela dokument med varandra och även kommunicera direkt från dessa program.

‐ Det man framför allt vinner är värdet av att ha en gemensam kommunikationsplattform för allt där man kan få en helhet från telefoni till chat och videokonferens, säger Andreas Georgsson.

Det finns också flera fördelar med Lync 2010, betonar han vidare under informationsmötet.

‐ Lync är bra för de som vill lämna sin traditionella telefonväxel och istället se den som en it-produkt integrerad med hela det övriga systemet i företaget, säger Andreas Georgsson.

Samarbete

Andra fördelar med Lync som Georgsson betonar är ett enklare sätt att samarbeta, att det innehåller ett videokonferenssystem och att det är enkelt att snabbt komma igång med paketet.

Andreas Georgsson menar att det  är absolut enklast att köpa produkten som en tjänst i molnet, men den går också att få som egen serverlösning. Enligt Andreas väljer ofta företag med mindre än 100 anställda att köpa plattformen som en tjänst medan de som har över 100 anställda ofta vill ha en egen serverlösning.

Under informationsmötet deltog även representanter från
Dialect
och
Netsmart
som berättade om hur telefoner och headset från
Polycom
och
Jabra
kan kopplas mot Lync 2010.

Nedan visar Microsoft hur Lync 2010 fungerar.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.