Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Håll strategierna till sex månader

Johan Ronnestam är en av Sveriges ledande föreläsare inom kreativ kommunikation. Intresset var därför stort när han gästade Umeå och
Marknadsföreningen
för att tala om framtidens kommunikation.

Där någonstans i framtiden håller ett nytt kommunikationslandskap på att växa fram. Men redan idag ser vid det här och nu med nedslag som digitala glasögon från Google, smartphones med mängder av funktioner och e-handel som växer alltmer.

Affärsplanerna för nystartade bolag färgas av att det globala är möjligt medan traditionella företag kämpar för att klara av nya förändrade beteendemönster hos kunderna. Det är utifrån denna utveckling som Johan Ronnestam, framtidsexpert, innovatör och entreprenör, håller sin föreläsning på Sliperiet i Umeå, inbjuden av Marknadsföreningen. Intresset är stort och alla stolar i lokalen går åt.

Förändring en självklarhet

Från scenen målar Johan Ronnestam upp en bild av Sverige idag där det digitala blivit en självklar del i allas liv. Vilket i sin tur skapar en nödvändighet av att bryta gamla tankemönster, att våga leva i ständig förändring, inte minst för entreprenörer som vill driva företag.

Johan Ronneman lyfter fram Jeff Bezos, grundare av Amazon, som en förebild när det handlar om att bygga strategi för ett bolag. I en tid av snabba förändringar är det inte längre möjligt att som traditionella bolag ha en treårsstrategi eller femårsstrategi, menar Johan Ronnestam.

Tänk sex månader

Amazon har istället valt att ha en vision om vilken nytta Amazon ska göra om tio år, berättar Johan Ronnestam. Utifrån det bygger företaget sedan på mycket korta intervaller med sexmånaders strategier.

– Vad kan Amazon göra de närmaste sex månaderna för att röra sig mot den plats man vill vara på om tio år? Det är mycket mer hands on. Man kan komma ihåg vad man gjort de senaste sex månaderna. När det är dags för nya strategier kan man direkt förkasta saker som är på väg åt fel håll, säger Johan Ronnestam i slutet av sin föreläsning.

– Min sista fråga till er är, säger han sedan, tittar ut över publiken och fortsätter: Vad gör ni de närmaste sex månaderna för att röra er framåt?

Fakta om Johan Ronnestam
Johan Ronnestam är en av Sveriges ledande auktoriteter inom området kreativt och konceptuellt tänkande kring morgondagens kommunikation. Han har arbetat globalt med kunder som Adidas, Nike, BMW, Omega, IKEA, H&M, Volvo Ocean Race, Procter & Gamble, Absolut Vodka och en mängd andra starka varumärken.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.