Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Häller chili i Scanias gryta

Mikael Lugnegård
fick ett drömuppdrag för en tid sedan då Scania bad honom hålla en workshop för lastbilsfabrikantens designers i Södertälje. ”Vi vet att du kan göra bilder som är ruggigt spännande”, hade de förklarat och lovade avsätta två heldagar för att följa hans kreativa skapande av konceptbilder.

Att bli inbjuden för att undervisa designers som utformar lastbilar hos ett företag i världsklass ser Mikael Lugnegård som en stor ynnest. Inte minst eftersom Scania har en enorm marknad med en verksamhet i över 100 länder med 35 000 anställda.

Mikael Lugnegård designers
Att under två dagar få arbeta med Scanias designavdelning gav utlopp för kreativitet både hos Mikael Lugnegård och deltagande designers, på bilden vid sina ritskärmar. Foto: Mikael Lugnegård.

Spännande bilder

Modern produktion av lastbilar hos ett globalt företag som Scania präglas av hög effektivitet och väl planerade produktionssystem som inte ger utrymme för spontana förändringar. Varje delmoment i produktionen är noga utprovad och det gäller även det arbete som Scanias designers utför. Därför kan det verka som ett vågspel att bjuda in en konceptdesigner som Mikael Lugnegård. Från sin bas i Umeå har han gjort sig ett namn över hela världen med bilder av fordon som ibland ser ut att komma direkt från någon science fiction-film eller actionäventyr. Han menar själv att han gärna vill ge en cinematografisk känsla, skapa spännande bilder som berättar om hans och hans kunders idéer och att han inte är ute efter ergonomisk hänsyn.

–Det jag vill uppnå som inspiratör är att visa hur man kan skapa spännande bilder som hjälper till att sälja in ett förslag eller berätta om en färdig produkt. Mina tjänster syftar till att krydda en aktuell marknadskampanj eller produktutvecklingsprocess. Hur insteget till hytten fungerar eller om sikten är fullgod är inte någon intressant fråga för mig, skrattar Mikael Lugnegård.

Hitta det kreativa

Han tar fram sin Ipad och visar några skisser han gjort (se bilder av Mikael Lugnegård). Han förklarar att han snabbt vill komma igång med det kreativa, hitta spännande ytor, detaljer. Fälgarna på en lastbil som han hittar i en tidskrift kan ge honom inspiration att skapa något eget. Men om vindrutan blir stor nog och arbetsmiljömässigt riktig, det är han inte ute efter.

Men det var just detta som Scania sökte. Att förstå hur en konceptdesigner som Mikael Lugnegård tänker när han jobbar. Att få lära sig av hans kunnande i digitala tekniker.

– Jag har ett diametralt annorlunda arbetssätt än vad en designer på en lastbilsfabrik kan ha. Men det var viktigt för mig att få lämna kvar en bit av min egen kreativitet, att få påverka och influera deras vardag.

Imponerande studio

Utbildningen blev en succé och inte minst är Lugnegård imponerad av den VR-studio som Scania kunde erbjuda i sina egna lokaler. En gigantisk skärm med full HD gav perfekt färgåtergivning och  underlättade när han skulle visa hur hans arbetsflöde fungerar. Ritskärmar fanns åt alla så de kunde själva hela tiden få pröva på ett eget skapande.

Workshopen gav mersmak så nu vill Mikael Lugnegård gärna ta fram ett utbildningskoncept som han kan erbjuda fler företag inom fordonsmarknaden.  

Dela med sig

– Det är genom att dela med sig som man själv får tillbaka, säger Mikael Lugnegård som hoppas att hans inspel på Scania ska ge ringar på vattnet hos företagets designers, så att de ska vilja utveckla sitt konstnärliga öga och gärna pröva det som är nytt.

Men han vet samtidigt hur svårt det kan vara att pröva helt nya saker när man är helt upptagen av en produktionslinje och en del av ett stort produktionsmaskineri där utrymmet för det individuella inte alltid är så stort.

– Men även om de annars inte har tid över så fick de i alla fall nu en chans att leka. Jag hoppas att jag kunnat bryta några barriärer, hällt lite chili i grytan och skapat positiva mentala krockar, säger Mikael Lugnegård, och verkar själv övertygad om att besöket på Scania inte bara var en upplevelse för honom utan även för lastbilsfabrikens designers.

(Se fler
bilder av Mikael Lugnegård)

Mikael Lugnegård 
Arbetet med Scania gav mersmak och Mikael Lugnegård vill nu gärna gå vidare med liknande uppdrag. Foto: Mikael Hansson.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.