Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Håller koll på digitala trender

Marknadsföreningen i Umeå
är en intresseförening och ett nätverk för alla i Umeå med omnejd som arbetar med, eller är intresserade av, marknadsföring och kommunikation. Men jämna mellanrum bjuder man inte till frukostmöten och eftermiddagsföreläsningar kring aktuella frågor inom marknadsföring, vilket ofta brukar mötas med stort intresse och många deltagare.

Nyfikenheten var också stor när Jesper Johansson, vd och strateg vid den digitala kommunikationsbyrån Osynlig, under den senaste frukostklubben berättade om digitala trender inom marknadsföring. Ett femtiotal marknadsansvariga och kommunikatörer från företag och organisationer hade samlats till Marknadsföreningens frukostseminarium på Folkets hus i Umeå för att få veta mer om hur affärsnytta kan skapas i digitala kanaler.

Sociala medier viktiga

– Sociala medier kommer att vara extremt viktiga under 2012, menade Jesper Johansson och betonade vikten av att satsa på säkra kort som Facebook, åtminstone under den närmaste tiden, även om han också förutspådde att Facebook en gång kommer att dö även om det idag är den starkaste aktören bland sociala medier.

– Men folk kommer att hitta kompletterande platser, fortsatte Johansson, så det gäller att bevaka området för att se hur det förändras.

Facebook regerar

Men nu under 2012 regerar fortfarande Facebook, konstaterade Jesper Johansson, samtidigt som han betonade att det är viktigt att prioritera enkelhet i det digitala upplägget, samt att kombinera online-insatser med marknadsföring offline.

– Den med bäst digital närvaro vinner, sammanfattade sedan Jesper Johansson sitt föredrag efter att också ha talat om utveckling av appar och egna erfarenheter av olika kampanjer, exempelvis en av de senaste med Timrå IK inför kvalet till elitserien i hockey. En, enligt Jesper Johansson, mycket lyckad kampanj som innehöll såväl Facebook-upplägg, Twitter och bloggar, som brevsvar till supportrar från Timrås hockeyspelare.

Fler föreläsningar på gång

Nästa möte som Marknadsföreningen i Umeå anordnar är en eftermiddagsföreläsning den 27 april med Peter Siljerud under rubriken:
Konversation och kärlek i kvalitetssamhället. Framtidens relationer – media och kommunikation.

Peter Siljerud är en uppskattad omvärldsanalytiker och trendspanare som bland annat skrivit boken "100 trender – din guide till framtiden".

Text och bild: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.