Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
abstract motion-blurred view from the front of a train in Tokio, Japan

Hårdträning inför SM i programmering

Jimmy Mårdell, Tech Product Owner på Spotify, ska berätta om sina erfarenheter från programmeringstävlingar och ge exempel på problemlösning hos Spotify. Han har pluggat datavetenskap på Umeå universitet och tävlade aktivt i programmering under åren 1997-2006. Jimmy vann bland annat Programmerings-SM för Umeå universitet 1999-2001 och Google Code Jam 2003. 2010 vann han Spotify Programming Challange som ledde fram till hans nuvarande jobb. Jimmy var även lagledare för svenska gymnasielandslaget i programmering mellan 2002 och 2009.

Efter föredraget “Problem solving: From programming competitions to Spotify” kommer Jimmy att gå igenom egenkonstruerade och gamla tävlingsuppgifter. Tomas “Stric” Forsman berättar mer om själva tävlingen som går av stapeln den 4 oktober och deltagarna får själva möjlighet att lösa uppgifter med hjälp av företagens egna utvecklare som också är på plats.

Anmälan är obligatorisk. Vem som helst med intresse för detta är välkommen att anmäla sig, men i första hand prioriteras studenter från civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap eller interaktion och design samt programmet i datavetenskap.

Läs mer och
gå till anmälan.

Fakta om Programmerings-SM 2014

Träningskvällen i Umeå den 25 september är en förövning inför Sverigetävlingen som hålls lördagen den 4 oktober kl. 11-16 då den 19:e upplagan av Svenskt Mästerskap i Programmering kommer att hållas. Programmerings-SM är en programmeringstävling öppen för alla men främst riktad till studenter. Tävlingen är en del av Nordic Collegiate Programming Contest. Tävlingen är distribuerad och går samtidigt i Göteborg, Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala.

Samma uppgifter ska under tävlingsdagen den 4 oktober också lösas av lag i Norge, Danmark, Finland och Island, vilket därmed gör tävlingen också till Nordiskt mästerskap. Totalt rör det sig om ett 20-tal lärosäten som är med under dagen.

Programmerings-SM är en lagtävling. Ett lag består av 3 personer och en dator (tillhandahålles av arrangörerna). Varje lag får 8-12 kluriga problem som de ska lösa så snabbt som möjligt. Det lag som löst flest uppgifter efter 5 timmar vinner. Om flera lag löser lika många uppgifter vinner det lag som har minst sammanlagd tid.

Första pris är evinnerlig ära. Lag bestående av studenter deltar dessutom i ACMs International Collegiate Programming Contest. En bra placering ger möjlighet att åka till regionsfinalen (NWERC), som i år går i Linköping, Sverige. Dit skickar universitet i hela nordvästra Europa sina bästa lag. Från regionsfinalen går minst ett lag vidare till världsfinalen i Marrakech, Marocko.

I världsfinalen har Sverige representerats av lag från Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.