Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Hello Future vinner stort tjänstedesignuppdrag

Grunden i tjänstedesign handlar om att alltid sätta kundens behov i centrum. Det innebär att man i ett utvecklingsprojekt från allra första stund försöker förstå slutkundens perspektiv, för att på så vis skapa tjänster som möter verkliga behov och är utformade utifrån befintliga beteenden. Det är något som i takt med den snabba digitaliseringen av samhället blir allt viktigare.

Hello Future, med huvudkontor i Skellefteå har under de senaste par åren vunnit allt mer mark även utanför Västerbotten och har mångårig erfarenhet av digital tjänstedesign, med uppdragsgivare såsom Tillväxtverket, Skövde kommun och Regionförbundet Sörmland.

Utbilda och coacha

Uppdraget från Umeå kommun innebär att utbilda och coacha medarbetare i tjänstedesignmetodik som ett led i att öka kunskap och förståelse för varför kundcentrerad utveckling är viktigt vid all verksamhetsutveckling och framtagning av digitala tjänster. Detta som en del av den modernisering av e-servicekonceptet som genomförs då stora behov finns av att effektivisera verksamheterna.

– Den digitala utvecklingen innebär nya förväntningar och beteenden från både medborgare och medarbetare. De investeringar vi gör måste ge effekt, och tjänstedesign är en metod att säkerställa att de tjänster vi tar fram både löser reella problem och också uppskattas av våra medborgare, menar Jenny Conradsson som är verksamhetsutvecklare på Umeå kommun.

Kalle Jegers är ansvarig för användarforskning och designmetodik på Hello Future och menar att de ser hur synen på tjänstedesign har mognat inom offentlig sektor under de senaste åren.

– För oss är digitalisering av offentlig verksamhet en enormt viktig del av den förändring vi vill hjälpa till att åstadkomma i samhället. Därför är det kul att se att förståelsen för tjänstedesign och den nytta det ger är hög idag, kommunerna har insett att att det behövs för att verkligen kunna lyckas leverera meningsfulla tjänster till medborgarna nu och i framtiden, säger Kalle Jegers.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.