Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Hellre digitalt än papperskatalog om studenterna får välja

Nyligen skrev vi här på InfoTech Umeå om
dagspressens övergång från tryckta papperstidningar till digital media. En liknande utveckling sker inom många andra områden. Resebolagens turistbroschyrer läggs upp på internet, telefonkatalogen blir sökbar digitalt och allt fler företag väljer att ge ut sina årsberättelser enbart på nätet.

Flyttar från papper till internet

Studenterna vid Umeå universitet väljer nu att gå samma väg när de arrangerar
Uniaden, vilket är Sveriges bredaste och Norrlands största arbetsmarknadsdag för studenter. Mässan ger studenterna vid Umeå universitet tillfälle att få träffa över 100 företag och myndigheter för att knyta kontakter och få en inblick i hur arbetsmarknaden ser ut. Genom åren har alla företag och arrangemang kring Uniaden presenterats i en mycket tjock och fullspäckad papperskatalog men från och med detta år väljer man att flytta informationen till internet.

– Det finns en stor efterfrågan från företagen på en webb-baserad katalog. Man tror att studenterna ska kunna förbereda sig bättre inför mässan med en sådan, förklarar Emilott Lantz, katalogansvarig för Uniaden, en av de många studenterna som jobbar med mässan.

Interaktiv katalog på nätet

Basen för den webb-baserade katalogen är som tidigare information om samtliga utställare på mässan. Men med hjälp av Henrik Hansson, Karin Nilsson-Helander och Fredrik Nordell, alla tre studenter på civilingenjörsprogrammet för Interaktion och Design, har man även valt att göra katalogen interaktiv så att varje student ska kunna
skapa sin egen högst personliga katalog
utifrån de företag var och en är särskilt intresserad av. Den individuellt utformade katalogen kan sedan sparas ned i pdf-format för att läsas på datorn eller i en smartphone.

– Många studenter har en smartphone idag så det innebär att de kan ha med sig sin egen katalog i den när de besöker mässan, säger Emilott Lantz.

Viktiga miljöskäl

Tillgängligheten och interaktiviteten är viktig i den nya webb-baserade katalogen, men de miljömässiga skälen har också varit viktiga. Emilott Lantz menar att Uniaden nu kan bli mer miljövänlig när man inte trycker katalogen och därigenom slipper slänga en mängd exemplar som aldrig delas ut.

– Katalogen trycktes förra året i 2000 ex, och de delas ju ut en vecka innan mässan vilket innebär att alla 2000 ex har ett bäst-före-datum på en vecka, sen är det dags för soptippen. Inte särskilt miljövänligt med andra ord, menar Emilott Lantz, som tror att man valt rätt väg när man nu satsar på en digital katalog istället för en i papper.

 

Uniaden
Emilott Lantz och Henrik Hansson, ansvariga för den nya katalogen inviger den webb-baserade katalogen med att klippa röda bandet. Som var ett fysiskt band, denna gång.

 

Uniaden
Många studenter valde att komma till invigningen av nya digitala katalogen för Uniaden.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.