Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

HiloProbe vinner 100.000 kronor i pitchtävling

– Det känns helt fantastiskt, säger Lina Ohlsson, vd för HiloProbe som arbetar med tester av tjocktarmscancer.

– Vi har fått så bra feedback från alla investerare, det har varit superbra, fortsätter Lina Ohlsson.

– Dagens metod för att upptäcka tumörspridning är en gammal metod från 50-talet som kan leda till att patienter får behandling i onödan. Vi har utvecklat ett markörtest som upptäcker tumörspridningen på ett helt nytt sätt, något som kan rädda liv, säger Lina Ohlsson.

HiloProbe söker nu 15 miljoner kronor för att kunna komma igång med produktion och nå en internationell marknad.

Educate Smart
Till finalen gick även Umeåföretaget Educate Smart.

– Vi vill helt förändra säkerhetsutbildningar inom industrin. Vi har därför tagit fram en serious game-baserad utbildning inom arbetsmiljö och säkerhet, berättar Matti Larsson, vd för Educate Smart.

Marknaden för säkerhetsutbildningar är mycket stor, enligt Matti Larsson.

– Idag måste alla som arbetar på eller ska besöka en industri gå igenom ett säkerhetsprov. Det finns 200 000 industriarbetare bara i Sverige och i världen hundratals miljoner som behöver gå igenom dessa prov.

Educate Smart har redan LKAB som kund och vill nu skala upp för att kunna gå ut internationellt.

Kontrollbolaget på tredje plats
Den tredje finalisten till Almi Pitch var Kontrollbolaget från Gävle, ett företag inom krav- och kvalitetsledning som hjälper till med kvalitetssäkring vid byggprojekt.

– Bolagen har valts ut baserat på om de har en innovativ och en unik produkt eller tjänst med internationell potential och löser ett stort kundbehov. Bolagen behöver också ha en skalbar affärsmodell och befinna sig i tidig fas där de står inför en marknadsintroduktion eller nyligen introducerat sina tjänster på marknaden, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Partnerinvest Norr, som ingår i investerarpanelen.

Almi Pitch finalister
Alla tre finalisterna i Almi Pitch-tävlingen. I mitten Lina Ohlsson från HiloProbe, till höger Matti Larsson, Educate Smart.
Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.