Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Imponerad av studenternas Unravel-tolkningar

Världssuccén Unravel från spelföretaget Coldwood var tema för årets Utmaningen, en 48 timmars tävling för studenterna på Digital medieproduktion vid Umeå universitet.

Utmaningen är en årlig tävling som Institutionen för informatik vid Umeå universitet anordnar för studenterna på
Digital medieproduktion. I år var högaktuella spelet
Unravel
från Umeåföretaget Coldwood utgångspunkt för tävlingen. Tävlingsuppgiften gick ut på att inom loppet av 48 timmar göra någon form av kreativ produkt kring spelet.

Coldwoods spel Unravel hade världspremiär 9 februari och har på bara några veckor mötts av ett enormt mottagande världen över. Över en miljon visningar har företagets trailer fått på Youtube, mängder av filmer har lagts ut av fans som visar hur de tar sig igenom spelet och positiva recensioner staplas i internationell media.

Utmaningen

Gott humör och många skratt när studenter på Digital medieproduktion visar sina bidrag i tävlingen Utmaningen.

Coldwood på plats

Men att möta folk ansikte mot ansikte är också något speciellt, vilket blev tydligt vid finalen av studenternas tävling då hela fem anställda på Coldwood tog sig tid att delta för att titta närmare på de sammanlagt 16 bidrag som presenterades.

– Vi har berättat vår historia ganska öppet. Den är tänkt att inspirera folk att tänka själv och därför är det sjukt roligt att komma hit och se hur ni har tolkat den, sade Martin Sahlin, creative director på Coldwood till studenterna i samband med att bidragen visades.

– Det är verkligen ambitiösa projekt och roligt att det är så stor bredd i det ni gjort, både i ton, tema och teknik, fortsatte Martin Sahlin.

Vinnande bidraget

Det vinnande bidraget som tävlingens jury vaskade fram var en illustrativ bild som gjorts av Gabriella Björk, Diana Doss, Sofia Berggren, Cecilia Reidefors och Matilda Karlsson.

– Det var lite tufft, vi lämnade in nästan i sista sekunden, säger Gabriella Björk som ingick i laget som slutligen kammade hem segern.

– Det var först lite svårt att enas om en idé, men det var kul att komma fram till något gemensamt. Alla ritade var sin del av bilden och sedan lade vi ihop allt till en enda bild, förklarar Diana Doss, också hon medlem i vinnande laget.

– Det var så häftigt att Coldwood kunde vara med här, det är jättekul, säger Cecilia Reidefors.

– Det är en fantastisk chans att få ta del av vad de har gjort, säger Sofia Berggren.

– Nu har jag precis skaffat Playstation 4 så nu ska jag spela spelet, fortsätter hon med ett skratt.

Kontakt med företag viktigt

I tävlingens jury ingick Zanna Metzer, Lina Strömqvist, Andreas Berglund och Linus Adolfsson, alla fyra är tidigare studenter som gått Digital medieproduktion men nu är ute i yrkeslivet.

– Det är superbra att Coldwood är med här. Som student är det verkligen bra att få ha kontakt med verksamma företag, menade jurymedlemmen Lina Strömqvist.

Programansvarig för Digital medieproduktion är Karin Danielsson Öberg. Hon har varit med och arrangerat tävlingen i flera år och menar att kvaliteten på studenternas bidrag bara blir högre och högre.

– Det är fantastiskt och lika roligt varje år. Jag är väldigt imponerad över vad studenterna hunnit med på de 48 timmarna.

Förutom vinnande bidraget fick även Emma Jonsson ett hedersomnämnande för sitt bidrag.

Utmaningen 2016
Emma Jonsson fick juryns hedersomnämnande för sitt bidrag.

 

Utmaningen 2016
I juryn ingick Linus Adolfsson, Andreas Berggren, Zanna Metzer och Lina Strömqvist, alla fyra har tidigare gått Digital medieproduktion på Umeå universitet.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.