Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Innovation är en kontaktsport

Bakom hårdsatsning som pågått under drygt ett år ligger statligt ägda
Almi Innovationsbron. Syftet med kursen är att unga svenska startup-företag ska få fler möjligheter att växa med de verktyg och modeller som affärscoacherna och investerarna tar med sig hem till Sverige.

Men målet är också att kursdeltagarna ska smittas av den entusiasm och tro på tillväxt som präglar entreprenörer i Silicon Valley, en av världens kanske hetaste platser för innovation.

Direkt möte med Silicon Valley-kulturen

Att göra det enbart från Sverige är svårt. Det direkta mötet med Silicon Valley-andan blir till en viktig del av kursdagarna som fylls av föreläsningar, praktiska workshops och många studiebesök hos inkubatorer och företag i det område som sträcker sig från San Francisco några mil ner mot San Jose på USAs västkust.

När 19 nya deltagare i april åkte över till Silicon Valley för att delta på kursen fanns Sara Olofsdotter, affärscoach och ansvarig för satsningen InfoTech Umeå vid Uminova Innovation med på resan. Från norra Sverige har hon med sig flera kollegor, bland annat Ingela Lidström från Partnerinvest och Mattias Eriksson från Almi Innovationsbron.

Value Creation Fourm

Tillsammans med övriga affärscoacher och investerare gnuggas de under intensiva dagar i metoden Value Creation Forum, VCF, utvecklad av Stanford Research Institute, SRI, som är ett av världens ledande forskningsinstitut kring innovation och tillväxt med 2 500 anställda. 

Metoden används idag över hela världen och SRI har stor erfarenhet av att hjälpa innovationsmiljöer att bli starkare så att företag kan få bättre hjälp att växa. Med över 125 utbildade affärscoacher från svenska inkubatorer och investmentbolag är nu målet att också svenska startup-företag ska få en modell och verktygslåda som gör att de snabbt kan hitta fram till kundernas behov och skapa värde på marknaden.


Lär sig mer om innovation och företagande gör investerarna och affärscoacherna Eva Nordlander, Mårten Öbrink, Nina Strandberg, Johan Rosendahl, Mattias Eriksson, Markus Bredberg och Tomas Jonsson.

Förstå kundens behov

Value Creation Forum bygger på fem grundläggande steg, Five Disciplines of Innovation, som tillsammans bildar en modell för tillväxt. Det handlar om vikten av att förstå kundens behov och det värde ett företag kan bidra med. Det handlar om att hitta passionerade ledare som kan driva företag, att bygga team kring denne ledare och därefter forma företagets hela organisation så att alla medarbetare delar samma målbild.

– Inom Uminova innovation använder vi redan Value Creation Forum sedan en tid, förklarar Sara Olofsdotter när hon i en paus under kursdagarna tillsammans med Mattias Eriksson och Ingela Lidström stannar upp för en stunds reflektion kring vad de får lära sig.

Sara berättar att flera av de andra affärscoacherna på inkubatorn i Umeå redan varit i Silicon Valley för att få inspiration och ny kunskap kring hur företag kan växa snabbare med hjälp av Value Creation Forum. De nya kunskaperna t ska göra Uminova Innovation ännu bättre på att stötta entreprenörer som har idéer som kan leda till nya företag.  

Att hitta champions

Mattias Eriksson från Almi Innovationsbron är investerare och möter i sitt arbete många unga företag som med extra finansiering kan få hjälp att växa ytterligare. Vikten av att hitta passionerade och viljestarka personer som kan leda företagen är något som han fastnat för. Inom Value Creation Forum kallas de för champions och att ge dem inspiration är en av grundstenarna i den verktygslåda som metoden erbjuder.

– Jag har under den här veckan blivit än mer övertygad om hur nödvändigt det är att hitta och stötta dessa champions, säger Mattias Eriksson.

En kedja som ger struktur

Ingela Lidström, investerare på Partnerinvest, ser också stora möjligheter i att VCF-metoden kan bli en viktig del i företags tillväxt.

– Hela kedjan med metodens fem discipliner som bland annat handlar om kundens behov och vad företaget kan erbjuda ger ett mer strukturerat tänk. Jag kommer nu att ta med mig metoden till mitt arbetet på Partnerinvest, säger Ingela Lidström.

Marianne Poulsen och Phillip Whalen
Marianne Poulsen och Phillip och Whalen är engagerade kursledare under veckan för de 19 deltagarna från Sverige.

Innovation är en kontaktsport

Kursen på Stanford Research Institute hålls samman av danska Marianne Poulsen, chef för SRIs Europakontor, och Phillip Wahlen, en av Silicon Valleys många framgångsrika entreprenörer. Deras erfarenhet av att snabbt få företag att växa är enorm och överträffas kanske bara av deras vilja att dela med sig till de svenska kursdeltagarna.

– Innovation är en kontaktsport. Du måste kasta dig in i matchen, utbrister Marianne Poulsen under en av sina föreläsningar.

Hennes övertygelse smittar av sig på deltagarna och det märks hur de under veckan allt mer tar till sig av VCF-metoden och börjar förstå hur den kan användas också på svensk mark.

– Allt utgår från de behov som finns på en marknad. Du måste starta med behoven som din kund har, förklarar Phillip Whalen under ett av sina pass. 

– Och om du inte gör det snabbt kommer någon annan att göra det, fortsätter han och understryker därmed ytterligare en lärdom från kursen. Att agera snabbt, att fort komma ut på banan, det är en av nycklarna till framgång.

Alltid spana framåt

Under dagarna kommer många andra ledande tänkare och praktiker in till kursdeltagarna för att dela med sig av sina erfarenheter kring innovation. Det är hög klass på föreläsningarna och svenskarna får flera tillfällen att möta bland annat Curt Carlson, ledare för SRI, rådgivare åt USAs regering och en av de drivande inspiratörerna bakom Value Creation Forum.

När Curt Carlson i slutet av veckan sammanfattar vad som tagits upp betonar han det viktiga i att alltid spana framåt mot nya möjligheter.

– Allt som pågår här handlar om innovation. Varenda en av mina föreläsningar handlar om vad som är möjligt att uppnå, förklarar Curt Carlson och slår skrattande ut med armarna som för att visa på alla möjligheter till framgång som ligger och väntar för växande företag. 

– Här ägnar vi vår tid åt att titta framåt, tittar du bakåt och drömmer om det som varit så kommer du bara att tappa, menar han.

Curt Carlsson
Se alltid framåt mot vad som är möjligt att uppnå, betonar Curt Carlson, en av de drivande krafterna bakom Value Creation Forum.

Ser möjligheterna

Inspirerade av allt de fått vara med om ser nu Sara Olofsdotter, Ingela Lidström och Mattias Eriksson och de andra kursdeltagarna fram mot att få komma hem och hjälpa fler svenska företagare att upptäcka möjligheter som kan leda till tillväxt. Ett delvis nytt sätt att arbeta med entreprenörer tar de hem från Silicon Valley med ett tydligare fokus på att företagen tidigt måste möta sina kunder tidigt för att förstå deras behov och se hur de utifrån detta kan skapa värde för dessa kunder.

Resan till Silicon Valley går mot sitt slut. Men samtidigt har en annan resa bara börjat. Sara, Ingela, Mattias och de andra 125 affärscoacherna och investerarna som nu utbildats i Value Creation Forum har fått nya verktyg att arbeta med för hjälpa svenska företag att få luft under vingarna.  

– Förutom med våra startups och bolag vill vi också använda metoden i fler sammanhang, som ett sätt att fånga upp och testa bra idéer från forskare, studenter och inom näringslivet i stort, berättar Sara, och det märks hur inspirerad hon är av alla intryck.

– Med de här insikterna kan vi skapa en ännu bättre innovationsmiljö och ett fungerande ekosystem för de företag vi jobbar med. Det blir ett superviktigt konkurrensverktyg, slår hon fast Sara.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.