Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Inspirerade av stark spelindustri

– I Sverige kan vi lära mycket av hur Finland varit långsiktiga. Inte minst har regeringen satsat pengar på att utveckla intresseorganisationer. I Sverige är det mer enskilda företagare som satsar, säger Stina Almqvist, som tidigare arbetat hos en av GameDev-konferensens arrangörer FilmArc som tillsammans med Dohi Sweden står för värdskapet.

Idag är Stina Almqvist projektledare på Luleå Näringsliv med ansvar för att driva
Creative Nodes, en mötesplats för kreativa näringar. Eftersom spelbranschen är en viktig del av den nya kreativa industrin så är både GameDev i Umeå och den finska utvecklingen intressant för Stina att följa.

Statlig stöd

Stina Almqvist vill gärna se att svenska myndigheter tar intryck av de finska myndigheternas sätt att stödja spelutvecklingen. Hon menar att det just nu också pågår uppvaktningar i Sverige mot myndigheterna för att få dem att tydligare se spelbranschen som en näring.

– Men från departementen säger man att det är så få som arbetar i spelbranschen. Men man måste ju se till hur mycket pengar som företagen drar in.

– En annan svårighet är att det både är näringsdepartementet och kulturdepartementet men också export och handelsministern som är inblandade, fortsätter Stina Almqvist.

Behov av samordning finns alltså och även ett tydligare stöd från statliga instanser.

Möttes på färjan

Även Anton Albiin, projektledare på intresseorganisationen
Dataspelsbranschen, finns med på GameDev. Liksom Stina Almqvist har han koll på vad som händer i Finland. I början av 2014 arrangerade han en konferens på en färja mellan Helsingfors och Stockholm för ett 90-tal nordiska spelutvecklare, med såväl seniora utvecklare från trippel-A-studios till indieutvecklare och sådana som håller på att starta sina egna första projekt.

– Det gav fantastiskt många möten mellan länderna, både i form av föreläsningar och studiebesök men också mer informella, berättar Anton Albiin.

Utbildning lockar

För Dataspelsbranschen utreder han just nu hur utbildningssystemen i nordiska länder kan bidra till en starkare spelindustri och där menar han att Finland har mycket intressant att visa på.

– Dels tycker jag att vi ska lära mer av Finlands utbildningssystem som fångar upp talanger från låga åldrar som vi kanske inte gör i Sverige.

– Ska vi till exempel få in fler kvinnor i branschen så måste vi börja innan man format alla intressen. Jag tycker det skulle vara bra om man började med programmering i unga åldrar, säger Anton Albiin.

– Vi kan också lära oss mer kring finansiering och statliga stöd, något som vi inte riktigt fått se i Sverige. I Finland finns det starkare stöd för spelutveckling och det kan vi absolut lära av och se möjligheterna i, menar Anton Albiin och han understryker återigen vikten av att mötas och byta erfarenheter mellan länderna.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.