Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Inspirerande möte kring it-system

Produktportföljen ManageEngine är kanske inte så känd i folkdjupen men det är en mycket stor världsspelare för it-system med mer än 50 000 kunder över hela världen. För
UDKs
räkning är det främst ManageEngines produkter ServiceDesk och SupportCenter som företaget erbjuder till sina kunder för att underlätta support och ärendehantering.

Umeå Energi och NCC använder exempelvis ServiceDesk som ärendehanteringssystem för allt från
störningsärenden och förfrågningar till beställningar av rapporter och layouter.

Stor erfarenhet

ManageEngine växer hos UDK och företaget räknar med en fortsatt stark tillväxt inom området, inte minst inspirerade av att man genom åren fått flera utmärkelser som Årets Partner och Årets konsult av den svenska leverantören Inuit.

– Vi har jobbat med ManageEngine sedan 2004 och vi kan inte bara vad användarna behöver utan vi kan också hantera de problem som kan uppstå i bakgrunden, säger Bengt Wass, UDK.

– Vi är ett antal personer på UDK som kunnat fokusera på produkterna och det har gett oss mycket, säger kollegan Fredrik Grönlund, som också menar att användarkonferensen är bra då de får tillfälle att knyta kontakt inte bara med kunder och konkurrenter utan även med de som ligger bakom produkten i Indien.  

Starkt fäste i norr

Thorir Eggertsson, vd på Inuit som är svensk distributör av ManageEngine-produkterna, uppskattar att Umeåföretagen UDK och
Hi5
finns på plats. Som islänning menar han att han har ett särskilt gott öga till folk från norra Sverige men vad som är viktigare är att norra regionen är ett starkt fäste för Inuit och produkterna från ManageEngine.

– Vi har varit extremt framgångsrika från Sundsvall och uppåt. 95 procent av kommunerna i Västerbotten och Norrbotten använder våra produkter liksom universiteten i Umeå och Luleå, säger Thorir Eggertsson.

– UDK är en partner som är mycket bra för oss. De har vuxit i takt med sina kunder och det finns en stabilitet och långsiktighet hos dem. Det finns mycket kunnande i deras produkter.

– Med personerna bakom Hi5 har jag också jobbat länge. De är jätteduktiga och fantastiska på alla sätt, säger Thorir Eggertsson.

Under konferensen medverkade även ett flertal deltagare från Indien varifrån ManageEngine kommer. Raj Sabhlok, chef för marknad och försäljning på företaget Zoho och ManageEngine deltog exempelvis med föredraget ”The evolution of IT Management” om heta nyheter och framtid för ManageEngines produkter.

Hi5 på användarkonferens för ManageEngine
Joan Kinnunen, Niklas Tiger och Stefan Lundin, alla från Hi5, deltar på användarkonferensen ManageEngine.

Fredrik Grönlund
Fredrik Grönlund, UDK, under rundabordssamtal kring ManageEngine.

Bengt Wass
Bengt Wass, UDK, deltar aktivt i diskussionerna.

Niklas Tiger
Niklas Tiger, Hi5, delar med sig av erfarenheter från företaget.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.