Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Intensiva affärer för Zordix på San Francisco-konferens

– Jag är på GDC för att göra affärer, berättar Matti Larsson.

Umeåbaserade
spelföretaget Zordix
startade för att specialisera sig på digitala nedladdningar på nya plattformar – att våga där andra ännu inte kommit igång. Nintendos kommande 3DS-konsol är den mest spännande plattform som man jobbar med idag, men företaget ser också hur deras strategi givit resultat på andra nivåer. När Infotech Umeå träffar Matti Larsson på Game Developer's Conference i San Francisco verkar det finnas möjligheter att få också en konkret, boxad utgivning av några av företagets spel. Det är resultatet av några dagars stenhårt mötesschema.

– Ja, jag sitter instängd i ett litet rum och så kommer människor till mig en och en. Och så sitter jag i en halvtimma med var och en och presenterar produkter och diskuterar affärer.

Matti berättar om hur arbetet med företagets kommande titlar – bland annat stilsäkra Valet Parking 1989 och ambitiösa äventyrsspelet Furiae – alltjämt fortsätter, samtidigt som Zordix expanderar sin spelkatalog på alla möjliga sätt. Förhoppningen är att saker och ting ska sättas i rullning på riktigt med GDC-besöket.

Hur har responsen varit hittills?
– Otroligt bra. Vi har säkrat distributionen i vissa områden för några av våra spel, träffat andra som vill att vi ska porta deras spel till den nya Nintendo 3DS-plattformen. Så det känns väldigt lyckat tycker jag.

Nintendos kommande 3DS, den bärbara spelkonsolen som kan visa grafik i 3D (utan glasögon!), är inte bara det hetaste på mässgolvet. Det är också en konsol som av förklarliga skäl också är obruten mark – eftersom den släpps först nu inom kort.

Några tips för den som vill åka och marknadsföra sig på GDC?
– Det är viktigt att vara tydlig med vad man vill, och vad som är affärscaset – för att se om de är med på noterna, menar Matti. När man börjar diskutera siffror och hur man ska ta det vidare, det är då man vet att det är på riktigt. Sen finns det alltid de som man inte vet var man har. Men det är viktigt att känna att man i alla fall har fått några avslut. Har man 25 möten på tre dagar är man glad om man får ett konkret avtal på plats. Har man tur får man två till tre.

Matti Larsson plirar lyckligt med ögonen när han berättar om de senaste dagarnas spännande möten. Det är ingen tvekan om att han tror på sig själv, sin idé och sitt företag.

Så det var värt resan?
– Absolut, alla gånger!

Nedan en preview av spelet Valet Parking 1989 från Zordix  

Text och foto: Michael Gill

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.