Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Interaktionsdesign på japanska

Nyfikenhet är en viktig drivkraft för Lisa Tyboni. Det märks när hon under en lunch på Umeå universitet möter Kei Hoshi som liksom Lisa arbetar med interaktionsdesign. Under senare tid har Lisa allt mer börjat intressera sig för Japan, inte minst eftersom företaget
Ocean Observations, som hon arbetar för, har sitt fokus mot landet. Så Lisas frågor till Kei Hoshi blir många om hur japaner använder sina mobiler och varför de älskar smileys.

Jobb på Vodafone och North Kingdom

Lisa Tyboni kommer ursprungligen från Sävar och utbildade sig vid Umeå universitet på
programmet för Interaktion och design. Efter examen har hon fått pröva på att jobba hos flera olika företag. Hon har varit konsult hos Vodafone i Düsseldorf i ett User Experience Team och hos
North Kingdom
har hon medverkat i olika projekt med kunder som LEGO och Toyota.

Lisa Tyboni och Kei Hoshi 

Kei Hoshi visar Lisa Tyboni japanska smileys på en iPhone och försöker förklara varför japanerna älskar smileys. 

Som interaktionsdesigner tänker Lisa Tyboni hela tiden på användaren och brukaren av digitala produkter och sedan mobiltelefonerna fick lite större skärmar, som iPhone, har hon börjat intressera sig mer för hur dessa kan utformas. Men musikspelaren Spotify har hon också granskat. Inte minst utifrån vad den kan innebära för sociala relationer mellan vänner.

På skidsemester med Spotify

– Vi är ett gäng som varje år brukar åka på skidsemester till Schweiz och då har vi en gemensam spellista på Spotify som alla kan lägga upp låtar till. Sedan lyssnar vi på den under hela resan, berättar Lisa Tyboni.

Borta är mp3-spelarna och cd-skivorna. Nu är det Spotify som blivit det nya musikarkivet. Och när Spotify i mars lanserade sin Facebook-koppling som gör det möjligt att enkelt dela spellistor med vänner så har den sociala delen av musiklyssnandet tagit flera kliv framåt.

För det är inte bara under själva skidresan som Spotify-listan lever. Lisa Tyboni menar att hennes skidgängs spellista också fungerar som ett minne när man kommit hem.

–Då kan man spela låtarna igen och komma ihåg hur det var på resan, skrattar Lisa Tyboni samtidigt som hon lånar ut sin iPhone till sexårige sonen som är med under lunchen för att han ska ha något för händerna under intervjun och samtalet med Kei Hoshi.

Utifrån ett designperspektiv känns Spotifys hemsida modern och fräsch, menar Lisa, men själva programmet kan tyckas lite tråkigt, nästan lite som winamp, om någon kommer ihåg det. Faktum är att Lisa Tyboni tagit Spotify lite närmare på pulsen när hon vid ett tillfälle träffade dem.

–  Jag var upp till deras kontor och pratade med dem och fick då intrycket av att det ska komma någon form av skin så att man själv kan lägga på sitt eget utseende, avslöjar hon.

Sexårige sonen redan uppkopplad 

På andra sidan bordet fortsätter sexårige sonen att gå igenom de spel som Lisa laddat ner till sin iPhone. Uppenbart har sonen ärvt Lisas intresse för tekniska plattformar. Finns det en next generation så tillhör han den, eller om det är Generation iPhone eller Generation Internet eller kanske Generation Allt Tillgängligt Via Mobilen Nu.

Till hösten börjar han förskoleklass och Lisa säger att han har vuxit ur dagis nu. En intressant fråga att följa blir hur förskolan och skolan ska kunna ge honom läromedel som kan svara upp mot den digitala kunskap och erfarenhet han redan nu skaffar sig med en iPhone i handen.

Lisa Tyboni sneglar mot sonen och berättar att hon tog några bilder för ett tag sedan med en digitalkamera som hade ett par år på nacken. När sonen fick den i sin hand försökte han bläddra på kamerans skärm med tummen som om där skulle finnas en touch-funktion.

– Jag fick försöka förklara för honom att förr i tiden (ett par år sedan) kunde man inte bläddra på det sättet, skrattar Lisa.

Nyfiken att veta mer

Men för sonen är det redan en självklarhet med pekskärmar. Det märks på Lisa att hon fascineras av hur snabbt sonen tar till sig de nya digitala produkterna. Som mamma är det spännande att ta del av sonens utveckling, men också som interaktionsdesigner är det intressant att få följa hur ett barn så intuitivt lär sig att använda tekniken.

Så är lunchtimmen slut. Lisa och sonen ska vidare och Kei tillbaka till sitt. För att inte tappa bort varandra byter de visitkort. Man vet aldrig när ett japanskt-svenskt utbyte kan bli aktuellt igen i framtiden.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.