Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Internet ska bli mer sökbart

Behovet av nya funktioner i sökmotorer för internet ökar i takt med att strömmande media, filmer och olika former av multimedia blir vanligare på webben.

Media in Context, MICO, är ett nystartat europeiskt forskningsprojekt med syfte att utveckla de nya sökverktyg som ska göra det möjligt att analysera innehållet inte bara i text på internet utan i alla former av media. Projektet kommer att ta fram metoder för att söka såväl direkt i olika former av media som i hela det sammanhang som ett medieinnehåll förekommer i, med länkat material i form av video, bilder, ljud, länkstrukturer och metadata.

Universitetslektor Johanna Björklund koordinerar Umeå universitets del i studien.

– Det är ett spännande projekt, och det ska bli roligt att arbeta tillsammans med forskare från bland annat Salzburg Research, Fraunhofer, och Oxford University. Den samlade kompetensen inom projektet är fantastisk; det är lite av en ära att få vara med, säger Johanna Björklund.

Resultaten kommer att publiceras i form av öppen källkod för att också mindre företag ska kunna använda sig av analysverktyget.

Umeås del i projektet uppgår till omkring 5,3 miljoner kronor. Total projektbudget för hela MICO omfattar omkring 38 miljoner kronor, eller 4,3 miljoner euro.

Om forskningsprojektet:
Forskningsprojektet MICO (Media in Context) är finansierat av FP7, sjunde ramprogrammet inom EU, och kommer att pågå i 36 månader med start i november 2013.
Förutom Umeå universitet ingår universitet, forskningsinstitut och företag från Tyskland, Österrike, England och Italien i samarbetet. Projektet koordineras av forskningsinstitutet Salzburg Research i Österrike.

Text: Mikael Hansson, Foto: Mattias Pettersson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.