Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Juryn utsedd för EduPlay Challenge

Visionen med
Eduplay Challenge
är att sätta fokus på spelbaserat lärande och förse skolan med kompletterande pedagogiska verktyg för att skapa världens bästa skola. Ett av arrangemangen är ett 24 timmars hackathon den 27 – 28 oktober då deltagarna under ett intensivt dygn ska ta fram en spelbar metod eller lösning för lärande.

Se
inslag från SVT Västerbottensnytt om elever
som inför EduPlay Challenge prövar spelbaserat lärande.

Kvalificerad jury

Nu har juryn utsetts som ska bedöma de deltagande lagens insatser. Juryns ordförande är hackets hedersgäst och keynote-speaker, Åsa Roos. Hon jobbar som spelutvecklare med 14 års erfarenhet i branschen, både med större mobilspel, en spelkonsoll och dessutom som producent.

Övriga i juryn är Michael Gill, speljournalist på Nöjesguiden, Helena Andersson, redaktör för tidningen Allt om brädspel och spelrecensent, Mattias Johnsson, speldesigner och författare, Torbjörn Johansson, Innovation Impact, samt William Fernerud och Jemima Resare, elever i klass 7, Grubbeskolan.

Innan hackathonet den 27 – 28 oktober arrangeras även ett flertal föreläsningar och workshops inom spelkonceptutveckling, gamification, programmet Scratch och spelutveckling för skolan.
Se hela programmet.  

Eduplay Challenge är ett samverkansprojekt mellan Umeå kommuns skolor, Region Västerbotten, Endigo, InfoTech Umeå, Sogeti, HumLabX (Umeå universitet), Dohi Sweden och Kreator. DinoLab, InfoTech Umeå och SOGETI finansierar.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.