
Kampanj lyfter fram Teknikcollege
Det är byrån
Plakat
som fått i uppdrag att producera en marknadsföringskampanj för
Teknikcollege i Umeå. Målgrupperna är främst niondeklassare och deras föräldrar i Umeåregionen. Stortavlor vid strategiska platser där ungdomar rör sig kompletteras med banners på Spotify och Facebook samt med radioreklam och direktreklam som vänder sig till föräldrarna.
Kampanjens koncept bygger på att lyfta fram målinriktade elever, lärare och före detta elever, som berättar om Teknikcollege på ett spännande sätt i form av deras visioner om framtida arbetsuppgifter. Genom att visa vilka möjligheter till kreativa jobb som utbildningen ger vill kampanjen också sudda ut schablonbilden av att man efter gymnasiet hamnar i en smutsig verkstad.
En av de som intervjuas i kampanjen är Paulina Johansson som utsågs till Årets elev på Teknikcollege 2011.
Vad har du för framtidsdrömmar?
– Först, att komma in på en riktigt bra designhögskola och där utbilda mig till designer inom digitala medier. När jag blrjar jobba vill jag kunna bidra med lösningar i projekt so msyftar till att förbättra villkor för människor, djur och klimat. Till exempel genom att skapa appar som hjälper människor att engagera sig på nya, roligare sätt.
– Vi har genomgående valt att arbeta med extrema närbilder och visionära uttalanden, både för att sticka ut i mediebruset men också för att överlåta till betraktaren att bilda sig en egen uppfattning om framtida arbetsuppgifter utbildningen kan leda till, säger Daniel Alinder, ansvarig projektledare på Plakat.