Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Koll på bättre text även för webb

– Språket på internet har utvecklats och förfinats. Det vi märker där är att det blir allt mer viktigt att fånga läsarna med de första raderna, säger Hanna Selinder, en av de två språkkonsulterna i
Bättre text.

Samtidigt understryker hon och kollegan Lisa Rönnblom att det som gäller för webben också gäller för text på papper, och när det arbetar med sin kunder tar de sig än uppgifter för alla kanaler.

– Det handlar ofta om att förtydliga, inte förenkla, säger Hanna Selinder.

Hon och kollegan Lisa Rönnblom träffades på språkkonsultprogrammet vid Umeå universitet. Redan under utbildningen drev de uppsatsa.se, som erbjöd språkgranskning.

Kontaktnät

De upptäckte att de jobbade bra ihop, så där såddes fröet till företaget.

– Dessutom ville vi stanna i norra Sverige. Det valet var enklare att göra med ett eget företag, säger Lisa Rönnblom.

I oktober 2011 startade företaget sin verksamhet, som från dag 1 har byggt på kontakter.

– I början fick vi tips, och dessutom har vi själva nätverkat och lyft luren flitigt, säger Hanna.

I dag har Bättre text lika många kunder i den offentliga sektorn som i näringslivet. Störst på den privata sidan är Tieto.

Klarspråk

Alltifrån bostadsbolag till it-företag återfinns i kundstocken.

– Alla skriver ju, så det finns att göra, säger Hanna.

Huvudregeln för en text är att den ska vara skriven för mottagaren.

– Det gäller också att hitta kärnan och att vara tydlig. Företagets andra ben är klarspråk för den offentliga sektorn, för att minska avståndet mellan myndighet och privatpersoner, säger Lisa.

Fler har upptäckt behovet av textgranskning, så Lisa och Hanna har några konkurrenter.

– Men eftersom språkkonsult är en rätt ny yrkeskategori, hjälper vi snarare varandra genom att uppmärksamma att tjänsten finns, säger Lisa.

Text: Claes Björnberg/Mikael Hansson, Foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.