Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Krux öppnar kontor i Umeå

Jodå. Nog glittrar det hemma i prisskåpet hos kommunikationsbyrån
Krux. Tre år i rad har företaget nominerats till Svenska Publishing-priset och i år blev det en silverplats med magasinet Berätta. Medborgarprojektet Mitt Skellefteå har belönats med Guldlänken som Sveriges bästa e-tjänst i offentlig förvaltning och under Alvargalan 2014 tog Krux hem priset som Årets tillväxtföretag.

Svenska webbpriset, Svenska Designpriset och internationellt stora Summit Creative Awards är andra tävlingar som Krux nominerats till eller vunnit i.

Snabb tillväxt

Dessutom har företaget utsetts av Dagens industri till Gasellföretag två år i rad för sin starka tillväxt. Sedan 2009 har omsättningen mer än fördubblats, från 14 miljoner kronor till 39 miljoner. Antalet anställda har under samma period ökat från 15 till 27 personer.

I alla år har Skellefteå varit en stark hemmaplan för Krux. Här finns stora kunder som Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, hockeylaget Skellefteå AIK och limträproducenterna Martinsons.

Men nu är det dags för ett nytt steg i Krux utveckling. I veckan bjöd företaget in till lanseringsfest i Umeå där nytt kontor öppnats i Riksbankens gamla stenhus på Vasagatan. Fyra personer finns redan på plats och tillsammans med halva kontoret från Skellefteå firades nyetableringen tillsammans med företagare, näringslivsprofiler, befintliga kunder och kanske nya i Umeå.

Offensiv satsning

– Vi har haft kunder i Umeå sedan 1999 men nu känns det som att marknaden efterfrågar en tyngre etablering så nu gör vi en offensiv satsning i Umeå, förklarar vd Jens Mårtensson i samband med lanseringen.

– Umeå är en expansiv stad. Det är mycket startups här och många små teknikbolag i framkanten av sina teknikgrenar, fortsätter Jens Mårtensson och menar att flera av dessa företag har behov av att hitta en plattform för sitt varumärke, något som krux gärna vill jobba med.

Varumärke var för övrigt ett genomgående tema under lanseringsfesten då deltagarna fick ta del av hur Krux tänker kring varumärkesupplevelser, trender och varumärkesorientering.

– Vi gillar tillväxt, vi gillar utmaningar och att ta ansvar för våra kunders affärer och affärsmål. Vi kan bidra med det, det är därför vi är här i Umeå, säger Jens Mårtensson.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.