Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Kundvård på nätet stärker företag

 – Ta av dig skorna, utbrister Lisbet Olofsson bestämt, och motar ut mig genom dörren. Vi har stämt möte i Xtravaganzas lokaler där hon jobbar några dagar i veckan med att hjälpa människor komma till rätta med sin vikt och hitta en sund livsstil. Det är rent och fräscht inne i träningshallen och här ska inga uteskor grusa ner.

Lisbet Olofsson vet vad hon vill, hon har tydliga åsikter och är rak i sin kommunikation. Så jag tar av mig skorna och följer henne runt i lokalen för att hon ska få visa mig de illgröna träningsmaskinerna. Ett par kvinnor och en ung man kör sina träningspass, Lisbet dukar fram en kopp kaffe och vi sätter oss på kontoret för ett samtal om internet och småföretagande. 

Lisbet Olofssons meritlista är lång. Hon är friskvårdskonsult, föreläsare, personlig tränare, utsedd till ambassadör för kvinnliga företagare och hon har skrivit nio böcker. Kokboken Car-b-q, i vilken hon lär ut hur man lagar mat på en varm bilmotor, och boken Sluta stressa, som nu är inne på tredje upplagan, är kanske hennes mest kända.

Bloggen är navet

Men Lisbet Olofsson är också bloggare och mycket aktiv på Twitter och Facebook.  För Lisbet har sociala medier på internet blivit en daglig kanal för att nå ut med sitt företag och varumärke.
Bloggen på Västerbottens Kuriren
är navet. Där blandar hon inlägg om sitt liv som företagare med mer personliga saker, som saknaden efter maken som hastigt gick bort i cancer och hur hon hanterar sin sorg. I lördags var det minnesparty hemma i garaget och Lisbet skriver i sin blogg:  ” Vi som lever ska fortsätta leva och jag behöver få skratta bland vänner. Jag hade gravöl och nu blir det memorialfest i garaget.”

Vill starta bloggskola

– Jag vill inte att det ska vara så sorgset, även om det är jobbigt, säger Lisbet och smuttar på kaffet. Hon tystnar en stund men så lutar hon sig fram för att pröva en idé. Hon vill utbilda bloggare i trakten och med en bloggskola hjälpa dem att förstå vilken  potential internet har. Målgruppen ska vara andra småföretagare, många av dem är kvinnor som har en egen firma utan anställda, lite som hon själv.

Förutom sin egen blogg har Lisbet Olofsson också konton på Twitter och Facebook där hon skriver kortare inlägg, ofta med länkar tillbaka till bloggen. Och självfallet har hon en hemsida för sitt företag
Hälzosam.

Förvaltar sitt varumärke på internet

– Mina nätverk håller jag levande med sociala medier. Och det ger jobb, de som läser kan tänka ”hon verkar vara bra”, berättar Lisbet Olofsson.

Hon är mycket medveten om att hon via intenet förvaltar sitt eget varumärke. Hon menar att möten som blogg och nätkommentarer ger kan vara en form av kundvård. 

– På det sättet för jag ut mitt företag och det jag gör i hela Sverige. Jag blir inte så lokalt begränsad och jag får fram mer än det som en pressrelease kan ge, menar Lisbet Olofsson.

Att sköta många kontakter via internet är inget som gör sig av sig självt. Men Lisbet älskar att skriva så för henne är det inget problem att ägna tid åt att möta människor via internet.

– Man måste ge det tid. Och man måste sköta om kommentarerna, det är kundvård. Om jag svarar på läsarnas kommentarer så svarar de tillbaka och då får jag ett flöde, förklarar Lisbet Olofsson som själv också är aktiv med att kommentera andras bloggar.

Kaffet i våra koppar har kallnat och Lisbet Olofsson reser sig upp för att ta hand om en av kunderna som vill handla lite produkter.

Till hösten hoppas Lisbet få igång sin bloggskola med ett helt paket kring sociala medier. Det blir i så fall ytterligare ett järn i elden för en småföretagare som tror på att våga nytt och testa nya projekt.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.