Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Kvinnorna mest aktiva på nätet

Årets trendrapport från Telia Sonera
visar att kvinnorna är mest aktiva på nätet, speciellt på sociala nätverkssajter och bloggar.

– Teknikanvändandet har flyttat från arbetslivet till det ”lilla livet”, sociala medier har fått fotfäste där kvinnor av tradition dominerar, säger Anna Croon Fors vid Umeå universitet, som håller på och skriver en rapport om genusorienterade designstudier av innovativ IT-användning inom
ProcessIT.

Enligt Telias trendrapport så uppdaterar 30 procent av kvinnorna sin statusrad på sociala sajter som Facebook dagligen, jämfört med 17 procent av männen. Kvinnorna lägger ut mer bilder, ljud och filmer på sociala sajter än män. Däremot ringer männen mer över nätet än kvinnor.

Modebloggare en kraft

– Teknikanvändandet är fortfarande männens domän, men kvinnorna kommer stort inom sociala medier vilket säkerligen kommer att påverka teknikutvecklingen. Jag är övertygad om att dagens modebloggare kommer att bli en kraft inom samhällsutvecklingen som vi än så länge inte har skådat, säger Anna Croon Fors, som forskar vid institutionen för informatik. 

Hon får medhåll av Erik Hallberg, chef på Mobilitetstjänster på Telia.

– Undersökningen talar sitt tydliga språk. Under 10-talet kan männen inget annat än att haka på när kvinnorna driver den tekniska utvecklingen och drar full nytta av teknikens möjligheter, säger han.

Text och foto: Ingela Hjulfors Berg

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.