Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Låter det goda tramset bygga relationer

Att bygga relationer på internet och i sociala medier är lite som att anlägga en trädgåd. Det handlar om att välja plats för rabatten, att plantera, vattna, vårda för att så småningom skörda. Liknelsen kan syynas enkel, men för Niklas Myhr, professor på Chapman University i sociala medier och internationell marknadsföring, finns det inget självändamål i att vara snobbig med tjusiga termer och begrepp.

Det goda tramset

Tillsammans med Åsa Stenström, kommunikationskonsult, har han lanserat begreppet ”det goda tramset”. När tidningen Internetworld arrangerar
Webbdagar i Luleå
för 200 kommunikatörer och marknadsförare från norra Sverige berättar Niklas Myhr att de båda i sommar färdigställer en bok med samma titel, Det goda tramset, med förhoppningen att den ska komma ut senare i år.

I boken Det goda tramset och med föreläsningar som den på Webbdagen i Luleå hyllar Niklas Myhr småpratet, och de korta enkla vardagliga kontakterna över nätet via exempelvis Facebook och Twitter. Det goda tramset är således mycket mer än bara kallprat och bortkastad tid, inte minst när det handlar om att bygga affärer. Tramset är grunden för relationer som kan leda till avslut i affärer, hävdar Myhr.

De närmare 200 i publiken, varav många är kommunikatörer och marknadsförare i myndigheter, organisationer och företag, verkar uppskatta vad de får höra. Internetworlds webbdagar har vuxit starkt sedan starten 2005 och arrangemanget har blivit lite av en nationell angelägenhet när det numera genomförs i Stockholm, Göteborg, Malmö, Luleå och Växjö. 

Skapa berättelser

Niklas Myhr arbetar till vardags i USA vid Chapman University men att få föreläsa i Luleå är uppenbarligen lite extra för honom, eftersom han kommer från Piteå.

– Jag var med och cyklade genom Max första drive through i Piteå som fjortonåring, berättar Niklas skrattande för att sätta in sig själv i hemtrakten. Att skapa  berättelser och stories är viktigt, betonar han, också när det handlar om att nätverka och bygga relationer i sociala medier på internet. 

– Utan trams blir det väldigt stelt, säger Niklas Myhr och understryker igen att affärsverksamhet på internet mår gott av småprat.

– Folk vill gärna handla med någon som de känner sig trygg tillsammans med, fortsätter han.

Magnus Höij

Moderator för Webbdagarna i Luleå var Magnus Höij, chefredaktör Internetworld.

John Ekman

John Ekman talade om konvertering och internetbaserad marknadsföring.

Fredrik Wass

Fredrik Wass, känd som bloggaren Bisonblogg, var också en av föreläsarna.

 

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.