Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Lev din dröm och lita på din magkänsla

Infotech Umeås inspirationsföreläsning med Carl Silbersky, vd på Polar Rose, blev en lektion i modet att våga lita på att drömmar kan bära. Inför ett sextiotal företagare och studenter delade Silbersky med sig av sina erfarenheter från tiden med Polar Rose, företaget som blivit omtalat för sin ansiktsigenkänningsteknik. En teknik som visade sig vara så lovande att hela företaget köptes upp av Apple hösten 2010 för en ansenlig, men hemlig, summa pengar.

Men vägen till framgång var inte självklar. När Carl Silbersky steg in i bolaget fanns där inga kunder, inga pengar och ingen strategi. Ja, så illa var det kanske inte, men helt klart hade Polar Rose svårt för att få snurr på affärerna kring den avancerade tekniken för ansiktsigenkänning. Men en och en halv månad innan en förväntad konkurs lyckades man få in nytt riskkapital i bolaget och kunde göra en sista satsning med Carl Silbersky i ledningen som vd.

Rätt magkänsla

Erfarenheter från den resa som därefter följde delade nu Carl Silbersky villigt och inspirerande med sig av för deltagarna på Infotech Umeås föreläsning. Fem lektioner, fem konkreta lärdomar, radade Silbersky upp.

Det handlar om rätt magkänsla, att känna sina kunder, kunna paketera erbjudandet snyggt, skapa en wow-känsla och slutligen ha rätt timing. Allt kryddat med attityd, ett knippe trots mot alla jantelagar samt mod att våga sticka ut.

Snabb mobil marknad

Polar Rose siktade på att ta sin teknik för ansiktsigenkänning till den mobila marknaden. Det är en marknad som går fort, enligt Silbersky. Rysligt fort.

‐ Jag älskar mobiltelefonsegmentet. Var åttonde månad ändras den totalt, skrattar Carl Silbersky.

Ena stunden vill alla utveckla applikationer för iPhone, åtta månader senare är det Android som är hett, fast idag kan det vara läge att satsa på Windows 7-telefoner, innan alla andra börjat göra det. För varför ska man ligga på AppStore bland alla andra hundratusentals appar för iPhone när man kan vara ensam på en helt ny marknad, undrar Carl Silbersky.

Våga tänka annorlunda

Silberskys råd till de samlade företagarna och studenterna handlar om att våga tänka annorlunda och att inte gå i spår som alla andra redan trampat i. Så radar han i snabb takt upp fem lektioner eller fem lärdomar som han tagit med sig från resan med Polar Rose och andra företag han varit inblandad i. Vikten av att analysera vilket sammanhang man rör sig i är central.

‐ Vi måste förstå ekosystemet och se vilken vår plats är i det, säger Carl Silbersky.

Sedan berättar han livfullt om hur han och några fler från Polar Rose åkte ner till världens största mobilmässa i Barcelona för att lära sig mer om hur mobilmarknaden fungerar. Under en vecka träffade de potentiella kunder, tog till sig deras språkbruk och lyssnade till deras syn på marknaden, vilket var en nödvändig process för att förstå dem som potentiella kunder.

Sitt inte och gissa

‐ Sitt inte hemma och gissa, utbrister Carl Silbersky, och betonar igen att man måste träffa sina kunder och förstår vilken värld de lever i.

I detta återfinns en av de viktiga nycklarna för att lyckas med affärer. När man väl förstått sina kunder kan man sedan paketera sitt erbjudande på ett snyggt sätt och dela drömmar med sina kunder. Det sista, om att drömma, kallar Silbersky för att skapa en wow-faktor. För att förklara hur de själva har gjort berättar han om hur de byggde en tjänst som såg verklig och realistisk ut i mobilen där man utifrån ett porträtt på en person kunde ta del av personens profil på Facebook och andra sociala medier.

Tack vare att de paketerade och iscensatte sin vision av hur tjänsten skulle kunna se ut lyckades de få sin kund intresserad, trots att de ännu inte hade en färdigutvecklad tjänst att leverera.

Energin flödar från scenen när Carl Silbersky berättar om resan med Polar Rose. Till syvende och sist handlar det om att våga gå på sin magkänsla, att göra det man tror på och se möjligheterna i varje situation.  

Nedan den film som Carl Silbersky talar om här ovan.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.