Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Level Eight släpper nya spelet Robbery Bob

Umeåföretaget
Level Eight
förra spel Megastunt nådde en hel del framgångar. Nu är man på gång igen med nya spelet
Robbery Bob
som nyligen lanserats på Apples iTunes App Store. Spelet går ut på att hjälpa tjuven Robbery Bob under hans stöldräder i bostäder, kontor och hemliga laboratorier. 

– För närvarande så klättrar spelet på listorna runt om i världen och har just tagit sig in på topp 100 listan över sålda appar i USA, vilket vi är väldigt stolta över med tanke på konkurrensen, säger Johan Westin, senior producer för Level Eight, som också är mycket nöjd över samarbetet med den välrenommerade förläggaren Chillingo som förlagt andra stora casual-spel som Angry Birds och Cut the Rope.

InfoTech Umeå bad Johan Westin berätta lite mer om spelet Robbery Bob.

InfoTech Umeå: Vad betyder det att förläggaren Chillingo tar sig an Robbery Bob?
Johan Westin:
Det betyder förhoppningsvis att vi når ut till en större och bredare publik, vilket i längden borde gynna våra övriga spel genom "cross-promotion".

Varifrån kommer idén till spelet?
Johan Westin:
Spelet är egentligen en förenkling av en tidigare spelprototyp där man styrde en insatsstyrka mot terrorister.
Vi hade redan skapat en fungerande level-editor och presentationen var i det närmaste klar, men det var inte roligt att spela. Det var helt enkelt för komplicerat som ett mobilspel. Så vi strömlinjeformade spelet genom att låta spelaren bara kontrollera en karaktär. Sedan fokuserades gameplay kring ett smyg-tema utan våld och en mer tecknad grafisk stil för att bättre motsvara förväntningarna hos casual-spelare.

Vad har varit den ledande visionen med själva utformningen av spelet?
Johan Westin:
Vi hade ett antal punkter som utformningen av spelet skulle följa. Spelet skulle vara enkelt att förstå. Det skulle vara kort tid mellan banorna. Det skulle vara spännande, innehålla humor och naturligtvis spelglädje.

Vad betyder det för er att Robbery Bob utnämnts av Apple till iPad Game of Week?
Johan Westin:
Att spelet marknadsförs av Apple betyder väldigt mycket för synbarheten och försäljningen och är en bra signal för kunderna på att spelet är utav hög kvalité. För oss känns det i alla fall som ett kvitto på att vi gjort ett väldigt bra spel.

Hur har det gått med tidigare spelet Megastunt?
Johan Westin:
Försäljningen har varit stabil sedan vi släppte det, vilket gett oss mer tid och möjlighet att polera på Robbery Bob vilket har lett till ett bättre spel i slutändan.

Vilka planer har ni inför framtiden?
Johan Westin:
Vi har ett antal idéer på framtida speltitlar, men det är inget som vi har bestämt att gå ut med i dagsläget. Först ska vi bevaka och se hur vårt senaste spel mottas av spelarna.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.