Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Life science-företagen i Umeå lärde sig attrahera kunder och investerare

 Anna Karin Källén, kommunikationsexpert inom life science, inledde träffen med att berätta vad man ska tänka på när man presenterar sitt företag och sina produkter för potentiella kunder och investerare. Hon belyste också hur man kan jobba för att höja intresset och stärka sitt bolags profil och vilka kanaler man kan använda för att nå ut med sitt budskap till omvärlden. Efter att ha gått igenom både goda och mindre goda exempel fick publiken med sig handfasta råd hur man ska sälja in sin produkt och sitt företag.

Därefter beskrev Ingrid Stenberg, chefredaktör för branschtidningen Biotech Sweden, hur arbetet på en redaktion fungerar och hur en journalist tänker. Flera av deltagarna tyckte det var intressant få en inblick i denna värld som skiljer sig markant från deras egen vardag.

-Har man en forskarbakgrund är det lätt att fokusera på vetenskapliga detaljer istället för att lyfta blicken och tänka på vad kunden vill ha när man ska kommunicera. Föredragen gav även bra tips på hur vi ska skriva pressmeddelanden och i övrigt kommunicerar med media, säger Pernilla Abrahamsson, VD för MD Biomedical AB och laboratorieingenjör på operationscentrum/forskning för anestesiologi och intensivvård vid Norrlands universitetssjukhus.

Life science är ett område där Umeå-regionen är stark både inom forskning och företagande. Umeå är den fjärde största regionen i landet när det gäller företagande inom denna sektor, och har forskning i världsklass inom bland annat medicin, kemi och biologi. \’

För att öka kompetensen och stärka gemenskapen inom detta område arrangeras bland annat nätverksträffar, och torsdagens arrangemang var den andra träffen för i år. Dagen avslutades med just nätverkande och enklare middag. Drygt fyrtio personer deltog i höstens träff, som arrangerades av Biotech Umeå och Umeå Biotech Incubator.

-Denna typ av aktiviteter där vi träffas och lär känna varandra under trevliga former samtidigt som vi lyssnar till inspirerande föredrag är viktiga för att stärka företagen inom life science i regionen, förklarar Kurt Strömgren, ansvarig för Biotech Umeå.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.