
LivePoll frågar ut journalisterna under Gräv 2014
Det är den digitala innovationsbyrån
Dohi Sweden, med huvudkontor i Umeå, som tagit fram tjänsten, en innovation som tidigare använts flitigt av Aftonbladet, främst under Melodifestivalen där hela svenska folket i realtid fått rösta på bidragen.
Men den här gången är det granskarna, journalisterna och publicisterna, som kontinuerligt ska få svara på frågor under konferensens två dagar. Om vilka reportage som varit bäst under året, om brännande frågor som tas upp under föreläsningarna, om opinioner i olika debatter och hur de upplever konferensen generellt.
Unik lösning
– LivePoll adderar en unik dimension till Gräv 2014. Journalister är ofta människor med starka åsikter, och med hjälp av den här tjänsten kan vi nu åskådliggöra opinionen på konferensen live, inför alla deltagare. Jag har inte hört talas om att en sån här lösning har använts någon annanstans tidigare och det är kul att Gräv kan ligga i den tekniska framkanten, säger TV4-journalisten Jan Axelsson från Gräv-konferensens arbetsgrupp.
– LivePoll är ett verktyg för opinion och direktdemokrati i realtid. Det är en mentometerknapp för hela befolkningen som kan ta emot och publicera 10 000 åsikter i sekunden. En spännande tjänst inte minst under ett valår som i år, säger Emanuel Dohi, creative director och VD på Dohi Sweden.
Dohi Sweden är huvudsponsorer till Gräv, tillsamman med Moggliden AB, som förvaltar Umeåsonen Stieg Larssons arv, lokala mediehuset Västerbottens-Kuriren, Region Västerbotten samt Umeå kommun och Umeå2104.
Ifrågasättandet en grundbult
Drivkraften för alla samarbetspartners är att bidra till utvecklingen av Umeå som informationsstad, som kreativ hub och knutpunkt när det handlar om modern kommunikation och digitala upplevelser.
– Ifrågasättandet, som till mångt och mycket personifierar Gräv, är en grundbult för all utveckling. Nyfikenhet och ständigt frågeställande garanterar att ett samhälle och dess medborgare hela tiden utvecklas och därför var det självklart att vara och bidra till att skapa det bästa Gräv-seminariet hittills. Vi tror nämligen stenhårt på Return of Involvement. Ju mer vi engagerar oss och bidrar till utveckling, desto mer får vi alla tillbaka, säger Emanuel Dohi.