Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

LivePoll frågar ut journalisterna under Gräv 2014

Det är den digitala innovationsbyrån
Dohi Sweden, med huvudkontor i Umeå, som tagit fram tjänsten, en innovation som tidigare använts flitigt av Aftonbladet, främst under Melodifestivalen där hela svenska folket i realtid fått rösta på bidragen.

Men den här gången är det granskarna, journalisterna och publicisterna, som kontinuerligt ska få svara på frågor under konferensens två dagar. Om vilka reportage som varit bäst under året, om brännande frågor som tas upp under föreläsningarna, om opinioner i olika debatter och hur de upplever konferensen generellt.

Unik lösning

– LivePoll adderar en unik dimension till Gräv 2014. Journalister är ofta människor med starka åsikter, och med hjälp av den här tjänsten kan vi nu åskådliggöra opinionen på konferensen live, inför alla deltagare. Jag har inte hört talas om att en sån här lösning har använts någon annanstans tidigare och det är kul att Gräv kan ligga i den tekniska framkanten, säger TV4-journalisten Jan Axelsson från Gräv-konferensens arbetsgrupp.

– LivePoll är ett verktyg för opinion och direktdemokrati i realtid. Det är en mentometerknapp för hela befolkningen som kan ta emot och publicera 10 000 åsikter i sekunden. En spännande tjänst inte minst under ett valår som i år, säger Emanuel Dohi, creative director och VD på Dohi Sweden.

Dohi Sweden är huvudsponsorer till Gräv, tillsamman med Moggliden AB, som förvaltar Umeåsonen Stieg Larssons arv, lokala mediehuset Västerbottens-Kuriren, Region Västerbotten samt Umeå kommun och Umeå2104.

Ifrågasättandet en grundbult

Drivkraften för alla samarbetspartners är att bidra till utvecklingen av Umeå som informationsstad, som kreativ hub och knutpunkt när det handlar om modern kommunikation och digitala upplevelser.

– Ifrågasättandet, som till mångt och mycket personifierar Gräv, är en grundbult för all utveckling. Nyfikenhet och ständigt frågeställande garanterar att ett samhälle och dess medborgare hela tiden utvecklas och därför var det självklart att vara och bidra till att skapa det bästa Gräv-seminariet hittills. Vi tror nämligen stenhårt på Return of Involvement. Ju mer vi engagerar oss och bidrar till utveckling, desto mer får vi alla tillbaka, säger Emanuel Dohi.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.