Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

London ny mötesplats för Content Central

– I London har vi träffat frilansjournalister och redaktörer för att verifiera hur behoven, problemen och utvecklingen ser ut i Storbritannien. Det vi kan konstatera är att behoven av plattformen
Content Central
är än tydligare här, även om detaljerna skiljer sig en aning. Vi har klart konstaterat att Storbritannien är en lämplig kandidat för nästa etableringsland, menar Joachim Ljungqvist, grundare av Content Central.

Stor efterfrågan

Umeåföretaget Content Central har slagit igenom stort i vinter. Samtidigt som en mängd redaktioner säger upp personal erbjuder Content Central en helt ny marknadsplats för kontakt mellan frilansjournalister och medieredaktioner. Med säljkanalen på webben, där journalister kan lägga upp sina artiklar, ska det vara enklare för frilansjournalister att sälja sina artiklar. Samtidigt ska tidningsredaktioner snabbare kunna hitta nya reportage.

Den nya marknadsplatsen öppnade i månadsskiftet maj/juni och redan strömmar journalister in för att lägga upp material.

– Vi smyglanserade i Sverige vid månadsskiftet och får ungefär 20 nya användare varje dag, vilket är otroligt kul. Dessutom fylls antalet artiklar på i samma takt, berättar Joachim Ljungqvist från London där han bland annat besöker mässan Internetworld i sällskap med kollegan Andreas Waleij och affärscoachen Peter Bäckström från Uminova Innovation.

Stöd av Uminova Innovation

Många av de nya affärsmöten som Content Central betar av under Londonbesöket har kommit till stånd genom inkubatorn Uminova Innovation. Sedan något år tillbaka är Content Central ett av de företag som finns inom inkubatorn och tar del av dess stöd.

– Vi har verkligen insett vikten att ta tillvara på de resurser och kontakter som Uminova Innovation har att erbjuda. Här i London får vi god hjälp av  Uminova Innovations Peter Bäckström som arbetar med Enterprise Europe Network. Tillsammans tillför dessa stor nytta för oss i det utvecklingsskede som Content Central befinner sig i, berättar Joachim Ljungqvist.

Del av Born Global

Genom Uminova Innovation har Content Central också varit en del av programmet Born Global som drivs av Almi och Center for Business Innovation, CBI vid Chalmers. De utvalda företagen i programmet får stöd från ledande svenska och internationella experter, entreprenörer och coacher med lång erfarenhet av företagsutveckling inom it-området. Inom programmet har företaget även fått hjälp av affärscoachen Sara Olofsdotter från Uminova Innovation.

Efter dagarna i London återstår nu att vända hem till Sverige för att fortsätta bearbeta den svenska marknaden för Content Central i en tid då företagets tjänster möter stor efterfrågan. 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.