Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Lustfylld väg till fysiklektioner

För att motverka den sjunkande kunskapsnivån inom ämnen som matematik och naturvetenskap, satsar Umeå kommun på fysiksimulatorn Algodoo till alla elever inom kommunala grund- och gymnasieskolan. Umeåföretaget Algoryx står bakom produkten.

Både internationella och nationella rapporter pekar på samma sak; Sverige halkar efter i jämförelse med andra länder vad gäller kunskapsnivå inom matematik och naturkunskap. Detsamma gäller utsträckningen av datoranvändning i klassrummen.  

Andra går om Sverige

– Runt millennieskiftet var Sverige i framkant med att integrera IT i lärandeprocessen, men nu visar senaste PISA-rapporten att andra länder gått om oss markant. I Storbritannien har exempelvis 86 procent av klassrummen interaktiva skrivtavlor, medan motsvarande siffra i Sverige är under 10 procent, säger Kenneth Bodin, fysiker, grundare och VD för
Algoryx, som har kunder i 57 länder världen över. 

Nyckelord är motivation

Skolinspektionens rapport
Fysik utan dragningskraft
(2010), visar att fysikundervisningen inte bedrivs på ett sätt som gör det möjligt för eleverna att utveckla alla de kunskaper och förmågor som de ska, enligt den nationella kursplanen. Enligt studien visar forskning även ofta ett samband mellan sämre kunskapsresultat och att elever saknar intresse, motivation och lust att lära sig fysik. Ett nyckelord som Algoryx medvetet tog med i designprocessen var just motivation. 


Algodoo
bygger på att eleven är i centrum och skapar egna visuella och interaktiva fysiksimuleringar. Min erfarenhet är att kreativa och interaktiva uppgifter både ökar engagemanget, ger en verklig bild av fysikens användning och även skapar distans till vad ett facit egentligen är, Kenneth Bodin. 

Algodoo kommer att kunna användas i fysikundervisningen i Umeås kommunal grundskolor.

Det är från och med i dag som Umeå kommun erbjuder alla elever inom den kommunala grund- och gymnasieskolan en licens för fysiksimulatorn Algodoo. Tanken är att programmet ska fungera som komplement i fysikundervisningen och öka motivationen hos eleverna inom Umeå kommun.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.