Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Lyckat för Matilda att starta eget

Infografik är ett område som vuxit sig allt starkare under de senaste åren. När stora mängder data ska visas på ett tydligt sätt kan en bild göra underverk antingen det rör sig om ett historiskt tidsförlopp som ska förklaras, en process i en fabrik eller hur flödet av inlägg på Twitter egentligen ser ut. Infografik hjälper helt enkelt betraktaren att förstå och och ta till sig stora mängder information.

Allt går att förklara med infografik, menar Matilda Höglund, som efter utbildningen
Digital medieproduktion
vid Umeå universitet idag driver företaget
Infografiska
i Skellefteå. En sprängskiss av ett oljefilter, en förklarande bild över en maskin som lagar järnvägar eller twitterflödet i Sverige. Kunderna till Matildas byrå Infografiska kommer från vitt skilda håll men Matilda hittar ändå alltid nycklar till att förklara just deras verksamhet.

Visualisera information

För Matilda Höglund har det idag blivit till en daglig utmaning att visualisera information på ett begripligt sätt. Men det började redan när hon var liten. Hennes föräldrar såg att hon hade en stark kreativ ådra och inredde då helt enkelt en liten ateljé åt lilla Matilda. Sedan dess har hon på olika sätt fortsatt att utforska det grafiska arbetet och idag är hennes specialitet illustrationer, grafisk formgivning och 2D animation.

– Det hjälper att ha en personlighet som gillar allt, säger Matilda om de olika uppdragen hon får. Men så gillar hon verkligen att allmänbilda sig.

– Det är kul att ha ett företag inom ett område där det händer så mycket. När jag startade var det knappt någon som visste vad informationsgrafik är, förklarar Matilda Höglund.

Driva eget företag

Men att ta steget från utbildningen Digital medieproduktion till att driva eget företag var inte helt lätt. Hon kunde mycket i sitt hantverk men att driva ett eget företag var mer av ett äventyr. Vad ska hon ta för timpris? Hur ska hon få tid att fortbilda sig? Eller att träffa folk och sköta marknadsföring?

– Det tog ett tag för mig att förstå att alla timmar inte går att debitera, säger Matilda med ett skratt och berättar hur hon fått ökad insikt i att företagandet har sina dolda sidor.

Utbildningen gav perspektiv

Men hon menar att hon inte behöver vara orolig för hon har sett att det finns ett stort behov av infografik. Utbildningen på Digital medieproduktion var också bra för den gav henne perspektiv på hur människor tar till sig information. Där mötte hon lärare som kunde visade på begrepp som edutainment (en sammanslagning av entertainment och education), crossmedia (då flera olika medieplattformar samverkar i kommunikationen) och interaktionsdesign.

– De kunde verkligen lära ut utan att vi behövde känna att vi var i en lärandesituation, säger Matilda Höglund och det märks på henne att hon tagit stort intryck sin utbildning.

– Som student var jag mycket ambitiös, nästan överpresterande. Men det var bra för jag fick med mig en full portfolio vilket gav mig mycket att visa upp direkt. Fast visst var jag sjukt orolig för om det jag gjort skulle duga, säger Matilda med ett skratt.

Lära sig mer

Nöjd blir hon kanske aldrig riktigt och hon vill alltid gå vidare för att lära sig mer. Vilket är nödvändigt eftersom det hela tiden händer mycket inom området infografik. Så det gäller att ständigt vara med och fånga in nya trender.

– Ipad och surfplattor öppnar för nya sätt att ta till sig information. För området informationsgrafik kan det innebära mycket nytt, säger Matilda och fingrar på sin egen platta som hon alltid har med sig. Ännu ett nytt verktyg har kommit till infografikerns verktygslåda.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.