Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Matnyttiga möten för studenter och företag

Räkmacka syftar till att visa upp karriärmöjligheter i Umeå och Umeåregionen för Umeås studenter. Projektet drivs av Umeå Näringslivsservice, Umeå universitet, Umeå Naturvetar- och Teknologkår samt Umeå studentkår.

Under en halvdag berättar olika personer från en viss bransch i Umeåregionen om sin bakgrund och sitt arbete. Vid hittills tolv matnyttiga Räkmackor har bland annat it-företag, skogsteknik, banker och jurister mött studenter från utvalda program.

Att Räkmackan ger stora möjligheter för studenterna att knyta kontakt med företag intygar Stefan Losjö, som läser datavetenskap och var med under en träff våren 2012 när it-företag gästade Räkmackan.

– Det här är en bra träff för man får se vilka olika typer av arbeten det finns och att bredden är stor inom företagen, säger Stefan Losjö, som läser teknisk datavetenskap och under Räkmackan fick lyssna på vad företag som Tieto, Teknikhuset, Oryx och Dohi Sweden kan erbjuda.

Lätt att identifiera sig

Nu senast i december var industriföretag från både Umeå och Örnsköldsvik inbjudna. Lennart Nilsson, vd för Örnsköldsviks Industrigrupp, har i efterhand bara hört positiva omdömen från "hans" fem företag, som förenas av ett långsiktigt behov av ingenjörer:

— Det unika är att företagen inte bara kommer och "skryter upp" sig, utan att det är vanliga anställda som berättar om en arbetsdag. Studenterna kan lätt identifiera sig med dem.

Det är också en uttalad ambition bakom projektet, säger marknadsassistent Linus Jansson vid Umeå Näringslivsservice:

— Vi försöker hitta anställda som är så gott som jämnåriga med studenterna.

 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.