Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Med fokus på varumärken

Fokus under InfoTech Umeås varumärkesdag låg på att jobba med sitt varumärke på ett strategiskt sätt. Det trycktes även på vikten av att veta vilka varumärkesassociationer som driver försäljning och vad ett varumärke ska förknippas med för att det ska öka försäljningen.

Efter ett föredrag av Mikael Englund, marknadsansvarig på InfoTech Umeå, avslutades dagen med en workshop då fem relativt nystartade företag fick hjälp av övriga deltagare att hitta sin unika position i förhållande till sina konkurrenter.

Deltagare under varumärkesdagen var allt från e-handlare som Swedish Beauty Factory till it-konsultbolag som Sogeti. För många var det en uppskattad mix av gamla rävar, studenter och nya företagare.

Ingrid WestmanPå plats fanns Ingrid Westman från CodeMill. I samband med dagen noterar hon att en genomtänkt varumärkesidentitet är mycket viktig, speciellt med tanke på den hårda konkurrens som råder idag. För att kunna bygga upp ett starkt varumärke måste företaget ta fram en strategi som man följer och som gör att kunderna lätt kan identifiera sig med varumärket.

– Man behöver säkerställa att varumärket genomsyrar hela företaget och alla medarbetare, det måste finns en enighet om innehållet i varumärket för att det skall vara hållbart i längden. Medarbetarna är oerhört viktiga i företagens ambition att bygga ett starkt varumärke då deras beteende och uppträdande antingen styrker eller försvagar företagets varumärke, betonar Ingrid Westman.

Även Robert Eriksson, konsult på Logica, uppskattade dagen. 
 
Robert Eriksson– Jag tycker det var ett väldigt lyckat arrangemang som vanligt. Mikael Englund gav en lättsmält överblick över varumärkes-arbete. Det fick vi sedan använda oss av när vi under workshopen efter föredraget arbetade med vårt exempelföretag, berättar Robert Eriksson, konsult på Logica.

– Personligen tyckte jag mötet med alla andra där var det bästa, framför allt eftersom det var en sådan spridning, allt från studenter till etablerade rävar, fortsätter Robert Eriksson, som konstaterar att han ser fram mot fler liknande initiativ framöver.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.