Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Miljötänk får studenterna att lämna papperstryck

– Vi har ett miljötänk och vi tycker att det är slöseri att trycka en tjock katalog i många exemplar som sedan slängs efter kanske en vecka, förklarar Joel Nandorf, Uniadens katalogansvarige och student på
civilingenjörsprogrammet för interaktion och design.

Joel ser riktigt pigg ut trots att de senaste veckorna varit slitsamma med många sena kvällar för att få in all information om studenternas stora företagsmässa på webben. Att allting dessutom ska vara interaktivt och valbart så att varje student kan filtrera ut den information man själv är intresserad av och på så sätt kan bygga sin egen personliga webbkatalog har inte gjort arbetsinsatsen mindre. Men Joel kan pusta ut. Allt blev klart till katalogreleasen för någon vecka sedan och nu följer han nöjt hur allt fler studenter tar del av det stora utbudet på webben med nära hundra företag som under en dag den 14 februari träffar tusentals studenter på Umeå universitet.

– Det är bättre att ha informationen på webben. Då kan du komma åt den i din ipad, din mobil eller bärbara dator, förklarar Joel Nandorf.

Att man dessutom, som med den
digitala mässkatalogen till Uniaden, får en bättre överblick över alla företag och samtidigt kan filtrera fram sin egen personliga katalog gör att valet blir ännu lättare.

– Det är bara att gå framåt och tänka i lite nya banor, skrattar Joel som i och med bygget av den interaktiva mässkatalogen på ett mycket praktiskt sätt fått användning av de kunskaper han tagit till sig från studierna i interaktion och design.

Här hittar du Uniadens webbkatalog.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.