Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Mobila digitala trender hetast visar ny rapport

Mediernas digitalisering och mobila enheter är de största trenderna inför de kommande fem åren enligt PwC:s globala prognos
Global Entertainment and Media Outlook 2014–2018. År 2018 kommer 55 procent av internet-användningen att ske via mobila enheter och 33 procent av den totala annonseringen att vara digital, hävdas i rapporten som presenterades i Bonnierhuset i Stockholm den 17 juni.

Inbjudna föreläsare till konferensen kommer bland annat från Google, Schibsted och Oriflame. Alla är de rörande överens om att det är ett måste att ta sig an digitaliseringen och de nya tekniska plattformar som växer fram. 

Googlechef pekar på nya trender

Anders BerglundAnders Berglund, nytillträdd Sverigechef för Google, menar att företag och organisationer måste hålla ögonen öppna för nya beteenden som växer fram med nya digitala kanaler.

– Tidningar har fått mycket stryk genom åren och fått ett hårt uppvaknande. Tv som linjär tv-tv har klarat sig riktigt bra och kunnat ta en större del av annonskakan, men det senaste halvåret har det varit ett enormt ras för tv-industrin, säger Anders Berglund, en av de inbjudna framtidsspanarna när han samtalar på scenen med Ola Ahlvarsson från SIME.

– Youtube har seglat upp som en enorm konkurrentkanal, men annonsörerna har inte hängt med, fortsätter Anders Berglund och påpekar att Youtube är den största kommersiella tv-kanalen bland unga. 

– Om era kunder konsumerar en plattform så måste ni använda den. Man ska följa sina kunder och utifrån det är Youtube en alldeles utmärkt plattform.

Mobil teknik

Den mobila tekniken är också något som Anders Berglund vill lyfta fram.

– När du i tunnelbanan ser folk med mobilen i liggande läge då är det Youtube-varning, säger han med ett skratt, som en kommentar till hur människors beteenden tar nya vägar.

Med tanke på det enorma genomslag som mobila enheter har idag är det en nödvändighet att finnas där och med Android som plattform är Google väl förberedd på att finna nya tjänster, menar Anders Berglund.

– Det är svårt att veta hur marknaden kommer att se ut om fem till tio år så det gäller att ha mycket att välja på. Men vi vill göra livet bättre för människor i världen och därifrån kan vi sedan se hur vi kan göra bättre affärer.

Lärt sig läxan

Martin Ingeström, vd för Universal Music Publishing, bidrar med en framtidsspaning som tar sin början i den kris som musikbranschen stod inför när nedladdning av musik tog fart. Ingeström har lång erfarenhet och berättar öppenhjärtigt om hur branschen tvingades lära sig en hård läxa i takt med nya teknikplattformar. En av de hårdaste var när Pirate Bay öppnade för nedladdning av musik. Han påpekar att illegala tjänster inte är något att ta efter men varje bransch måste ändå vara öppen för teknikförändringar som skapar nya affärsmodeller. Något som musikbranschen haft svårt för att klara av.

– Man fajtade emot istället för att lära sig, säger Martin Ingeström.

Han menar dessutom att förändringarna, den digitala transformationen, fortfarande skördar sina offer. Nästa spelare som löper stor risk att slås ut är Apples Itunes, menar han.

– Itunes är idag vad vinylskivan var när cd-skivan kom, säger Martin Ingeström och låter förstå att Itunes går mot en svår framtid. Det som gäller idag är streamingtjänster som Spotify, något som Apple själva uppenbarligen insett, menar Ingeström, i och med att företaget köpte streamingtjänsten Beats Music för tre miljarder dollar i maj 2014.

– Man kan inte sträva emot tekniken, det är bara att tacka och bocka och försöka göra en deal, säger Martin Ingeström.

Krävs kunskap, inte rädsla

Linda HellqvistMen även om alla är fullt medvetna om att världen förändras med enorm hastighet så är det svårt, inte minst för ledningsgrupper, att våga ta ut svängarna mot det nya, menar Linda Hellqvist, e-handelsdirektör och globalt ansvarig för digital marknadsföring inom Oriflame.

– Det här är den största förändring vi någonsin varit med om. Alla vet att vi måste pusha digitalt. Men kunskap behövs, och inte rädsla, inte minst i ledningsgrupperna.

Linda Hellqvist berättar kort om hur Oriflame valt att arbeta med digital marknadsföring och content marketing i Sverige och Norden. Content marketing innebär kortfattat att företag tar fram berättelser om sin verksamhet, berättelser som sedan kan spridas som marknadsföring.

– Vi skapar oerhört mycket innehåll, vi jobbar mycket med bloggare. Vi har en hel redaktion som skriver och vi har hittills publicerat över 200 modeartiklar. Men vi skapar också rörligt, så Youtube är viktigt för oss, förklarar Lena Hellqvist.

Att byta plattformar och hitta nya digitala kanaler kan kanske låta enkelt men Linda Hellqvist sticker inte under stol med att det är svårt att starta upp något nytt och räkna hem en digital satsning de första åren.

– Det kostar ett skapa en plattform, sammanfattar hon.

Övriga resultat ur rapporten

Några övriga resultat från Global Entertainment & Media Outlook 2014-2018:

Digitaliseringen driver nya rekordnivåer för reklamintäkter.
Internetannonseringen går förbi tv-annonsering år 2018.
Mobilreklamen ökar med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 21,5 procent.
Försäljningen av digitala dagstidningar ökar sakta globalt, men inte i Sverige.
Intäkterna från den svenska bokmarknaden förväntas minska.
Intresset för e-böcker ökar markant.
Starkast tillväxt på marknader utanför Europa och Nordamerika. Kina går om Japan 2018 och blir världens näst största underhållnings- och mediamarknad efter USA.
Biounderhållning fortfarande populärt men stor konkurrens från Viaplay och Netflix i Sverige.

Bakgrund
Årets upplaga av PwC:s Global Entertainment and media Outlook 2014-2018 är den 15:e i ordningen och en heltäckande källa till globala analyser av konsument- och reklamutgifter. Outlook innehåller information om 13 marknadssegment i 54 länder. Du kan enkelt jämföra konsument- och reklamutgifterna i olika segment och länder. Mer information finns på
www.pwc.com/outlook

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.