Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Mod och lösmustascher i hyllat förändringsarbete

Att levandegöra kunden och skapa ett klimat där medarbetarna vågar testa nytt är framgångsfaktorer i allt förändringsarbete, menar Therese Lundstedt, en av Sveriges just nu mest hyllade ledare.

Therese Lundstedt, vd på Aktieinvest, är en starkt lysande stjärna inom svenskt näringsliv. 2017 utsågs hon till Framtidens kvinnliga ledare av chefsorganisationen Ledarna med hennes innovativa ledarskap och förändringsarbete i en traditionell, trögrörlig och mansdominerad bransch som motivering. Hennes uppdrag när hon började i organisationen var att driva ett omfattande förändringsarbete där digitalisering och medarbetarengagemang stod i centrum. På Uminova Innovations lunchevent Heat Up gav Therese gästerna inblick i vad som driver henne och hur en chef skapar äkta engagemang på arbetsplatsen.

– Tre saker slog mig när jag började. Vi hade 30 anställda på sju avdelningar. En bedrift verkligen, att dela upp så få i så många olika stuprör. Vi tittade mer på framgångsrika konkurrenter än på vad vi själva var bra på. Och vi pratade nästan aldrig om kunden.

Göra kunden levande

Kunden. Detta ansiktslösa och anonyma begrepp ville Therese levandegöra. Hon bad alla medarbetare att ta med sig en bild på sin bästa vän till arbetsplatsen och sedan föreställa sig denna person som kunden i alla kundkontakter. För om du gör något för någon du bryr dig om så ger du alltid ditt bästa, menar Therese.

Hon startade diskussioner kring mervärdet för kunden med Simon Sineks WHY-teori som avstamp. Utgångspunkten var att det är där den långsiktiga motivationen finns. Hon ville också skapa ett klimat där det uppmuntrades att våga satsa och att ta risker. Som chef måste man ha mod när man ska leda i förändring och utvecklingen kommer inte av sig själv, man måste ta täten som ledare. Ett exempel på ett djärvt nytt grepp var det kärleksbrev bolagets nya VD skickade ut till alla kunder. Gensvaret blev enormt positivt.

– Och skapa en kul kultur i företaget. En personalfest med lösmustascher är faktiskt mycket roligare än en personalfest utan lösmustascher.

[tipsbox id=”19388″]

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.