Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Mumindalen blir digital

Berättelserna om Mumintrollen tillhör vår tids mest älskade. De 12 originalböckerna som skrevs av den finlandssvenska författaren Tove Jansson har hittills blivit översatta till fler än 40 olika språk och lästs och återberättats av generationer. Totalt har cirka 10 miljoner böcker sålts och försäljningen fortsätter år efter år.

Nu har Dohi Entertainment och LaughLoud:Labs utvecklat ytterligare ett sätt att umgås med Muminkaraktärerna, den digitala Muminleken,
Moomin Play
– en mobil applikation som låter barn, i framförallt åldrarna 2-6 år, besöka Mumindalen och hjälpa Mumin och hans vänner med olika uppgifter.

Moomin Play är en digital lek snarare än ett spel, en lek där ingen förlorar – en upplevelse där barnen får chansen att prova sig fram på ett lekfullt sätt, interagera och lära känna karaktärerna i sin egen takt.

– Digitala applikationer för yngre barn ökar i allt snabbare takt och därmed även behovet för föräldrar att hitta trygga "digitala lekplatser" för sina barn. Vi erbjuder en säker miljö, där barn kan leka utan att utsättas för reklam eller risk för ytterligare kostnader. Att vi nu fått möjligheten att arbeta med ett så starkt varumärke som Mumin känns väldigt spännande, säger Thomasine Stiernswärd, projektledare på LaughLound:Labs.

Moomin Play är lanserad via Apple App Store, och mer är på väg:

– Framtiden är högintressant. Vi har planer på fler digitala produkter kring starka sagokaraktärer, och det känns både roligt och helt rätt att få skapa kreativa leksaker för barn, i Sverige, Norden och världen, säger Emanuel Dohi, VD på Dohi Sweden.

Dohi Entertainment är en del av den digitala byrån Dohi Sweden. Entertainment fokuserar på digitala underhållningsprodukter för 10-talet – researchar och utvecklar spel och leksaker, främst för mobila enheter, men även webb, teve.

LaughLoud:Labs: är en digital lek-, och spelutvecklare som arbetar med licensagenturer och internationellt välkända rättighetsinnehavare för att utveckla digitala produkter för barn.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.