Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

När allting är internet

Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt, från hur vi roar oss på fritiden till hur vi löser komplexa samhällsproblem, kan reduceras till ettor och nollor. Internet är lösningen på, ja, allt. Eller? För samtidigt krisar mediehusen, vi har fått en digital underklass, skolan blir sämre och Facebook gör oss möjligen olyckliga. Alla är uppenbarligen inte digitala vinnare.

I sin nya bok
Digitalism: När allting är internet
undersöker Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot digital humaniora vid Umeå universitet, betydelsen av den ökade digitaliseringen i samhället, digitalismen.

– Den samtida digitalismen påverkar oss alla oavsett om man är vinnare eller förlorare. Det är egentligen bara boktryckarkonsten som kan mäta sig med digitaliseringens mediala och kulturella genomslag, säger Pelle Snickars.

Humanistiska forskare har en viktig uppgift i att studera de snabba förändringarna i vår samtid som följer digitalismens intåg.

– I en tid då det är lätt att svepas med i det fantastiska med alla nya tekniska lösningar, måste forskare också reflektera över utvecklingen. Vad är det egentligen som han hänt? Hur har den tekniska revolutionen påverkat oss människor, när började den och vart leder den oss? menar Pelle Snickars.

Bakgrund

Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, med flera forskningsprojekt placerade vid HUMlab. Tidigare var han forskningschef på Kungliga biblioteket. Han har bedrivit forskning i skärningspunkten mellan kulturhistorisk medieforskning och digitala medier, men även varit verksam som flitig mediedebattör utanför akademin. Han är också en ofta anlitad föreläsare och tillfrågad expert i olika mediesammanhang och skriver regelbundet om digitala frågor i Svenska Dagbladet. 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.