Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Närkontakt med investerare

Startup Day
är ett av de större startup-eventen i Skandinavien med ca 1 000 besökare och alla stora svenska investerare och riskkapitalister plus ett antal från London på plats.

Martin Wiklund från Umeåföretaget Sportswik var inbjuden till dagen för att inför investerare och riskkapitalister berätta om sitt startup-bolag. Sportswik har under våren 2014 blivit allt mer omtalat för sitt digitala sportmagasin som vill vara en arena för rapporter om idrott ända ner på gräsrotsnivå och barn- och ungdomsnivå, samtidigt som man vill erbjuda en helt ny finansieringsmiljö till idrottslag.
Läs mer här om Sportswik.

– Vi hade ca 100 personer i publiken när vi pitchade inför en panel av tre investerare. Två minuter presentation och sedan åtta minuter frågor. I vår panel satt Marta Sjögren från Northzone, Miriam Grut Norrby från Schibsted Growth Media och Frank Meehan från SparkLabs Global Ventures, som bland annat suttit i styrelsen för Spotify och Siri, berättar Martin Wiklund.

Det blev en fantastisk respons, fortsätter Martin Wiklund.

– Miriam Grut Norrby från Schibsted hade sett Sportswik några dagar tidigare och hyllade vår produkt så mycket att Marta Sjögren från Northzone frågade om hon redan var investerare.

Martin Wiklund berättar att efter pitchen kom många investerare och besökare fram för att få veta mer om Sportswik.

– Vi fick massor av lovord både för vår design och för hur vi lyckats göra det så enkelt för vem som helst med en smartphone att vara reporter, berättar Martin Wiklund.

– Det är ju en häftig känsla när man får visitkort från ledande riskkapitalbolag som vill att vi ska höra av oss. Visitkort är ju en sak och investeringar en annan, men det är ett härligt kvitto på att vi har något bra på gång.

Nedan berättar Martin Wiklund om Sportswik

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.