Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Nätet självklart för unga företagare

Agnes Moström och Rosanna Rutqvist är två ambitiösa tjejer som går sitt sista år på John Bauer gymnasiets IT-mediaprogram i Umeå. Tillsammans driver de, genom organisationen
Ung företagsamhet, ett UF-företag under ett år för att lära sig mer om entreprenörskap och företagsamhet.

Agnes och Rosannas företag,
Artee UF, har försäljning av miljövänliga t-shirts och tygkassar med unika motiv. För att skapa sig ett varumärke har de valt att lansera sina produkter på internet och använder sig då av bland annat
Facebook,
Youtube, Bilddagboken, Apberget, en blogg och snart även en egen webbutik!

Artee drivs av Agnes Moström och Rosanna Rutqvist.

För gymnasieungdomar som Agnes Moström och Rosanna Rutqvist är det självklart att använda internet för att nå nya kunder med företagets produkter.

En hemsida
var bland det första Agnes Moström och Rosanna Rutqvist skapade. De valde dessutom att liva upp hemsidan med en blogg som de uppdaterar för att visa hur det går för företaget och för att tipsa ifall de ska sälja någonstans, till exempel på mässor och marknader. 

– En blogg är mer levande än en hemsida, den är kontinuerlig , och det uppmuntrar människor att komma tillbaka för att se vad som hänt senast,  säger Agnes Moström.

 

Agnes Moström och Rosanna Rutqvist använder flera kanaler på internet när de lanserar sitt företag Artee som de startat genom skolan och tävlingen Ung företagsamhet. Reklamfilmen ovan har de lagt ut på Youtube.

Förutom hemsidan så syns Artee även på flera andra webbtjänster som Facebook, Bilddagboken och nu även på Youtube där de lagt upp sin splitternya reklamfilm. De har själva regisserat den och filmat den i samarbete med några andra elever på John Bauer.

– Vi är jättenöjda, säger Agnes.

– Ja, den vart mycket bättre än vi hade väntat oss, tillägger Rosanna.

Idéen att göra en reklamfilm fick de från en av tävlingarna som Ung företagsamhet håller i, varje år kan nämligen elever som driver UF-företag tävla i olika klasser med sina företag, varav några är bästa logotyp, bästa företag och bästa reklamfilm.

Nu ska Agnes och Rosanna börja förbereda sig inför Ung företagsamhets-mässan som kommer att hållas på Nolia den 18 – 19 mars.

– Vi ska blogga så mycket som möjligt inför mässan och vi hoppas på att många kommer och köper tröjor av oss, säger Rosanna.

Text och Foto: Ylva Svensson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.