Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Nifflas släpper lös krokodiljägarna

När jag träffar Nicklas ”Nifflas” Nygren på ett café i centrala Umeå är det bara ett par timmar kvar tills det att FiNCK (förkortningen står för ”Fire Nuclear Crocodile Killer”, ett namn helt utan koppling till spelets innehåll) ska släppas. Han sitter vid ett bord och spelar igenom spelet en sista gång för att försäkra sig om att han inte missat några buggar. När jag frågar honom om han fortfarande blir nervös när han släpper spel (FiNCK är det femte större, egna, spelprojekt han slutfört) så säger han att han mest av allt bara är glad över att folk äntligen får en chans att spela det.

Han verkar väldigt självsäker när det kommer till FiNCK, men det finns saker som gör honom orolig. FiNCK är något av ett stilbrott för Nicklas, även om spelet vid en första anblick kanske ser ut att vara nära besläktat med hans tidigare spel. Men den här gången har han medvetet utelämnat en viktig beståndsdel – den Metroid-lika atmosfären från Knytt, Within a Deep Forest och Saira. Den här gången har han enbart fokuserat på att göra ett pusseltungt plattformsspel från samma skola som Doki Doki Panic (mer känt som Super Mario Brothers 2) och Lyle in Cube Sector. Nicklas oroar sig över hur fansen kanske förväntar sig något som liknar spel som Knytt och Saira – och blir de besvikna över vad de får istället.

– Det skulle vara enklare att släppa ett spel som nykomling på indiescenen, säger Nicklas. Folk förväntar sig en viss sak från Nifflas-spel, och det kan vara ett problem.

Filmen ovan visar en trailer från Nifflas spel FiNCK.

 

Skapa nytt

Nicklas försöker hitta motivationen för framtida projekt genom att skapa något helt nytt och annorlunda. Att han vidgar sina vyer borde ses som en bra sak för alla som är intresserade av att se Nicklas utvecklas som spelskapare. Men vissa hardcore-spelare verkar vara väldigt konservativa. Saira, Nicklas senaste spel, möttes till en början med skepsis – trots att det inte avvek allt för långt från den traditionella Nifflas-stigen. Nu, sex månader efter spelets lansering, upptäcker fortfarande nya människor Nicklas spel genom Saira.

– Det är viktigt att få göra uppehåll från det du är van vid att göra. I mitt fall innebär det att göra spel som saknar djup, spel som bara fokuserar på att vara roligt. På det sättet är FiNCK antitesen till mina tidigare spel. Det är också ett sätt för mig att hitta inspiration och motivation till att kanske göra ännu ett stort och atmosfäriskt spel, som Knytt och Saira.

Tillbaka till indie-rötterna

FiNCK är kanske ett steg ifrån Nicklas förflutna som spelskapare, men det är också ett bevis på att han är på väg tillbaka till sina indie-rötter. Saira, som släpptes i december 2009, var hans första kommersiella spel och mer eller mindre ett experiment för att hitta en fungerande affärsmodell. Experimentet var på intet sätt misslyckat – Saira finns till exempel att hitta både på Steam och GamersGate – men arbetsbördan tog nästan kål på Nicklas. När han släpper FiNCK kommer han inte bry sig om varken marknadsföring eller PR, han kommer bara att släppa det gratis och ta en mindre summa för att låta spelarna köra användarskapade banor. Han hoppas att resten ska sköta sig självt.

– Att ta betalt för att låta folk spela ett fullständigt spel begränsar verkligen hur många nedladdningar man kan få. Genom att bara ta betalt för användarskapade banor så får folk hela spelet gratis och får själva välja om de vill betala för bonusmaterialet.

Om det här är den perfekta kompromissen mellan det kommersiella och freeware-modellen återstår att se. Men efter att ha spelet FiNCK i ett par timmar är en sak säker: FiNCK är ännu ett grymt spel från Nifflas.

FiNCK finns att ladda ned från
Nifflas.ni2.se.

Artikeln tidigare
publicerad på Filmarc.

Text och foto: Michael Gill

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.