Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

North Kingdom tar ledningen i världsunik mobilutveckling

I ett samarbete med Google och filmbolaget Warner Brothers visar Skellefteåföretaget North Kingdom än en gång att man platsar i den yppersta världsklassen kring digital marknadsföring. Denna gång med den interaktiva webbupplevelse
En resa genom Middle-Earth inför kommande storfilmen The Hobbit: Smaugs ödemark som har premiär den 11 december 2013.

Kommunikationsbyrån North Kingdom har fått det prestigefulla uppdraget att bygga en interaktiv onlineupplevelse också för mobila enheter som en del av den världsvida marknadsföringen.

– Det är ett prestigeuppdrag. För en som varit inne i Tolkiens värld sedan man var tio år är det fantastiskt kul, säger David Eriksson, kreativ chef på North Kingdom till Dagens Media.

Kartan över Tolkiens Middle-Earth ligger som grund för hela interaktiva upplevelsen. Genom platser som Trollmården, Vattnadal, Dol Guldur och Thranduils sal kan användaren nu också i mobila enheter som Androids Nexus-plattor och smarta telefoner färdas i spåren efter Bilbo, Gandalf och de övriga i filmen.

Projektet är byggt främst för Google Chrome, något som North Kingdom i flera tidigare projekt visat att de till fullo behärskar med tekniker som CSS3 and WebGL. Denna gång tar man dock ytterligare ett kliv och visar för första gången att Chrome-tekniken också kan användas för mobila enheter i Android. iOS-byggda system klarar dock inte att visa alla funktioner så iPhone och iPads ger inte samma fullödiga upplevelse.

Här berättar Daniel Isaksson från North Kingdom
mer om hur man gjort för att bygga Chromeexperimentet för mobila enheter.

Här nedan en trailer inför Chrome-experimentet

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.