Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

North Kingdom vinner stort internationellt pris

FWA, Favourite Website Awards, är världens med besökta webbtävlings-sajt med över 140 miljoner besökare enbart i juli 2011. Att vinna Peoples Choice i detta sammanhang är mycket hedersamt och ett betyg på att North Kingdoms plats som en världsledande digital byrå ligger orubbat fast, inte minst med tanke på att detta är tredje gången som North Kingdom vinner Peoples Choice Award.

En så stor produktion som 3 Dreams of Black är resultatet av flera skickliga företags samarbete och North Kingdoms creative director Daniel Ilic hyllar just lagarbetet i ett tacktal på FWA:s sajt:

– Arbetet med 3 Dreams of Black var en fantastisk laginsats. Så många briljanta hjärnor som arbetat hårt tillsammans över discipliner och kunskapsområden för att få det att hända – ett sällsynt kreativt samarbete. Denna utmärkelse är det finaste erkännande man kan få i vår bransch, så vi är alla mycket glada och otroligt stolta.

Förutom North Kingdom från Skellefteå ingick i gruppen utvecklare från Google Research Lab, samt företag som Radical Media och Mirada, Danger Mouse och EMI.

Musikvideon 3 Dreams of Black har tagits fram med stöd av WebGL, en HTML 5-teknik som förnyar webbens interaktivitet och kan göra det möjligt för den som tittar på skärmen att påverka det som händer i de rörliga bilderna i musikvideon. Utvecklarna menar att den interaktion vi vant oss vid i datorspel i framtiden också kommer att bli vanlig på webbsidor.

Läs mer om arbetet bakom musikvideon.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.