
Nu åker gamla televäxeln ut
När
Systeam
presenterade Microsofts kommunikationsverktyg Lync för inbjudna kunder fick själva verktyget visa vad det går för eftersom stor del av presentation sköttes via just Lync av Microsofts Niklas Dahlgren på distans från Stockholm.
Lync är ett kommunikationsverktyg som är tänkt att samla hela företagets kommunikation på en enda plattform och med telefonitjänsterna är det tänkt att företaget inte längre ska behöva använda en särskild telefonväxel. Med ljud, bild, chat och många andra funktioner samlade på en enda plattform är Lync byggt för att ge en tydlig känsla av närvaro mellan de anställda.
Enkelt söka andra
På distans kunde Niklas Dahlgren visa hur man i Lync kan söka efter andra personer, se om de är upptagna, begära ett online-möte, kanske gå över till chat om de inte kan ta emot röstsamtal.
– Alla konferensfunktioner finns också inbyggda i Lync-klienten där man kan dela exempelvis en powerpointpresentation som jag gör nu, förklarade Niklas Dahlgren samtidigt som han bytte bild i presentationen.
Gamla televäxeln åker ut
Niklas Dahlgren menade även att Microsoft idag i stort inte längre behöver använda några telefontjänster utanför Lync. Den gamla telefonväxeln ersätts av den nya plattformen och en större effektivitet byggs in i företaget som för Microsofts del innebär att man genom att använda Lync sparar 28 minuter per dag och person, enligt Niklas Dahlgren.
Med vid presentationen var även Jan Hedlund, it-chef på APL, som tidigare var en del av Apoteket AB. APL är en av Systeams kunder och har nära 450 anställda i hela landet med ett hundratal i Umeå som tillverkar läkemedel. När de behövde bygga en helt ny it-plattform valde de Lync och i september 2011 bytte man hela kommunikationssystemet.
– Vi bytte natten mellan en söndag och måndag och på morgonen fungerade allt utan problem, berättar Jan Hedlund, som efter de försa fyra månaderna med Lync menar sig vara helt nöjd med det nya systemet.
Efter presentationerna då också företagen Jabra och Polycom visade upp sina produkter av telefoner och hörlurar blev frågestunden mycket aktiv kring Lync och dess funktioner både vad gäller teknik och användning.