Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Nu åker gamla televäxeln ut

När
Systeam
presenterade Microsofts kommunikationsverktyg Lync för inbjudna kunder fick själva verktyget visa vad det går för eftersom stor del av presentation sköttes via just Lync av Microsofts Niklas Dahlgren på distans från Stockholm.

Lync är ett kommunikationsverktyg som är tänkt att samla hela företagets kommunikation på en enda plattform och med telefonitjänsterna är det tänkt att företaget inte längre ska behöva använda en särskild telefonväxel. Med ljud, bild, chat och många andra funktioner samlade på en enda plattform är Lync byggt för att ge en tydlig känsla av närvaro mellan de anställda.

Enkelt söka andra

På distans kunde Niklas Dahlgren visa hur man i Lync kan söka efter andra personer, se om de är upptagna, begära ett online-möte, kanske gå över till chat om de inte kan ta emot röstsamtal.

– Alla konferensfunktioner finns också inbyggda i Lync-klienten där man kan dela exempelvis en powerpointpresentation som jag gör nu, förklarade Niklas Dahlgren samtidigt som han bytte bild i presentationen.

Gamla televäxeln åker ut

Niklas Dahlgren menade även att Microsoft idag i stort inte längre behöver använda några telefontjänster utanför Lync. Den gamla telefonväxeln ersätts av den nya plattformen och en större effektivitet byggs in i företaget som för Microsofts del innebär att man genom att använda Lync sparar 28 minuter per dag och person, enligt Niklas Dahlgren.

Med vid presentationen var även Jan Hedlund, it-chef på APL, som tidigare var en del av Apoteket AB. APL är en av Systeams kunder och har nära 450 anställda i hela landet med ett hundratal i Umeå som  tillverkar läkemedel. När de behövde bygga en helt ny it-plattform valde de Lync och i september 2011 bytte man hela kommunikationssystemet.

– Vi bytte natten mellan en söndag och måndag och på morgonen fungerade allt utan problem, berättar Jan Hedlund, som efter de försa fyra månaderna med Lync menar sig vara helt nöjd med det nya systemet.

Efter presentationerna då också företagen Jabra och Polycom visade upp sina produkter av telefoner och hörlurar blev frågestunden mycket aktiv kring Lync och dess funktioner både vad gäller teknik och användning.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.