Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Ny webb och global satsning för Nyåkers pepparkakor

– Den nya webbplatsen ger en bra bild av det innovativa och expansiva exportföretag Nyåkers är, säger Christoffer Öberg, VD på Nyåkers pepparkakor.

Webbplatsen är modern och därmed ytterst flexibel och kan ses som ett tydligt avstamp mot en ny era för pepparkaksproducenten från Västerbotten som redan är världens näst största.

–Den responsiva webbplatsen vi skapat ger en lika bra upplevelse oavsett om besökaren använder en mobiltelefon, en läsplatta eller dator, vilket är ett måste idag. Nyåkers pepparkakor är ett bolag med stark förankring i regionen och med global marknad och globala ambitioner, precis som vi. Det är spännande att få vara med och arbeta med en sådan satsning, säger Nico Allergren på Dohi Sweden, som även arbetat med varumärkesutvecklingen.

Nyåkers omsätter idag totalt 79 miljoner kronor idag, varav exporten idag står för 
35 procent. 90 procent av försäljningen är pepparkakor och de stora marknaderna är, förutom Norden, USA, Kanada och Japan.

Nyåkers starkaste varumärke är givetvis pepparkakorna. Originalreceptet från 1952 används än idag även om pepparkakan uppdateras och utvecklas ständigt.

Sedan starten 1952 har pepparkaksfabriken i Nyåker byggts om i flera omgångar och i augusti 2012 togs en ny anläggning i Bjurholm i bruk.

Trots framgångar och tillväxt i mer än 60 år är Nyåkers fortfarande ett familjeföretag som värnar om sina traditioner. Kakorna bakas på samma sätt som de alltid har gjorts – i Västerbotten. Nu väntar en ny era för sextioåringen.

– Med smart produktutveckling, kvalitetsfokus och hela bygden bakom sig har Nyåkers pepparkakor lyft sin export och den svenska pepparkakan till oanade höjder, kommenterade Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist när Nyåkers fick sin utmärkelse förra året som ”Årets Livsmedelsexportör”.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.