Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Nyckeln till lyckade affärer är starka nätverk och vara social

Att vara digital nomad låter som en dröm i mångas öron. Ett liv i ett soligt land, på en skön balkong, bloggandes några rader då och då medan affärerna sköter sig självt på nätet. Glöm det. Bakom alla succéer och framgångar ligger ofta ett mycket hårt arbete. 90 procent av jobbet syns inte, skriver
Anna Åberg
i denna rapport från Las Vegas och konferensen NMX The Media Revolution 2014 (tidigare kallad BlogWorld). (Läs mer om Anna Åberg själv här.)

Konferensen samlar deltagare från över 50 länder och över 175 föreläsare till en av världens största mötesplatser om affärsmodeller på internet och konsten att skapa innehåll i sociala medier. För InfoTech Umeå rapporterar Anna Åberg här om mötet med några av de främsta kring att bygga företag på internet.

Anna Åberg  The High Flyer Club
Anna Åberg tillsammans med medlemmar i The High Flyer Club som Anna är med i.

 

InfoTech Umeå: Mycket av konferensen verkar handla om att skapa engagemang och bygga upp nätverk kring bloggande och sina affärer. Vad hör du om detta på konferensen?

Anna Åberg:
Alla pratar om att skapa engagemang och att bygga nätverk. Det är basen för affärerna precis som i verkliga livet. Inget nytt under solen men bra och konkreta tips. Behållningen av konferensen var att träffa alla människorna. Det är en stor konferens som känns intim – man träffas och snackas, kända personer och okända.

Den mest utmanande och roligaste key noten som pratade engagemang och nätverk var
Scott Stratten. Scott menar att engagemang byggs genom att vara social, inte genom QR-koder som inte funkar, inte genom att skjuta ut information genom en megafon i sociala medier, inte genom att samla vänner som man inte har något som helst gemensamt med. Grejen är att vara social och umgås!

Hårt arbete krävs

Lynette Young
pratar om 90/10 – att det inte finns någon framgång över en natt. 90 procent av jobbet för att skapa engagemang och nätverk är hårt arbete som inte syns, 10 procent av arbetet är vad omgivningen ser. Det kan verka som om det är en framgångssaga att skapa engagemang och stora nätverk, men det är hårt arbete.

Lee Odden
menar att nätverka online + offline = vinnare. Blogga och ordna event i verkliga livet! Han ger konkreta tips som att: Stå för något konkret – gör det enkelt för folk att följa dig. Lär känna din kund, leverera det värde kunden behöver. "Bra innehåll är inte bra innehåll förrän någon läser och agerar på det", säger Lee Odden.

Ha alltid en uppmaning till handling. Var social! Samskapat innehåll skapar engagemang och nätverk.

Anna Åberg Chris Brogan
Anna Åberg tillsammans med
Chris Brogan, en av föreläsarna.

Hängivna fans

Pat Flynn
pratade om att konvertera fans till Raving Fans.  Med det menar han att bygga ett starkare nätverk av det nätverk man redan har. De flesta av oss har en bred botten av en publik som följer oss och ibland läser det vi skriver, en något mindre procent följare som är aktiva – gillar och eventuellt svarar i kommentarer, en ytterligare mindre procent som verkligen bryr sig om vad vi levererar och gärna kommer till offlineevent. Sedan har vi den lilla procenten av Ravin Fans som avgudar det vi gör, delar vidare, pratar gott om oss i alla väder. Dom som åker 100 mil för att träffas, de är nästan som groupies 🙂

Pat menar att Ravin Fans skapas när vi kreerar innehåll som de behöver, när vi kan ge en röst till deras smärta, vad de kämpar med och ge en lösning. "Du skapar raving fans när du kan beskriva kundernas problem bättre än dom själva", säger Pat Flynn.

Om du skapar en större del raving fans så kommer de att vara ambassadörer för att attrahera fler följare i alla de övriga grupperna. Du behöver bara fokusera på dina raving fans för att öka nätverket.

InfoTech Umeå: Att bygga affärer via nätet är en stark trend. På vilket sätt speglas detta?

Anna Åberg:
Många föreläsningar handlar om att göra pengar på blogg, podcast och video. Alla är överens om att blogg, podcast och video är marknadsföringskanaler. Det man säljer kan vara egna produkter eller tjänster eller andras.

De vanligast egna produkterna och tjänsterna är informationsprodukter i form av böcker och e-kurser. Det vanligaste för andras produkter och tjänster är affiliateavtal.

Ett roligt exempel var sista key note då skaparen av
The Lizzie Bennet Diaries, Bernie Su, berättade hur de jobbar. De har skapat en show över alla sociala medier som är en modern version av Jane Austen’s Pride and Prejudice. Jag tror vi kommer att se mer av den här typen av shower! De tjänar pengar via annonsering från YouTube och affiliateavtal på skådespelarnas kläder och egna produkter så som dvd-boxar. De sålde 4 000 dvd-boxar på Kickstarter i ett nafs 🙂

InfoTech Umeå: Vilka trender ser du i övrigt på konferensen?

Anna Åberg:
Podcasting är den största trenden. Det är miljoner på den engelsktalande marknaden som bloggar och konkurrensen är stenhård. Det är bara 250 000 som podcastar och det börjar slå stort på den engelsktalande marknaden.

Grejen för 2014, tror Rick Calvert grundare av NMX, är videoblogging.

InfoTech Umeå: Kan du nämna några personer du mött och vad du lär av dem?

Anna Åberg:
Jag intervjuade Chris Brogan. Av Chris lärde jag mig att allt är görbart om man är villig att lägga in det arbete som krävs. Chris är en mycket fin och ödmjuk kille fast han är extremt framgångsrik.

Jag träffade
Chris Heuer, som startade Social Media Club. Chris pratade om att släppa taget och gå vidare.

Jag träffade
Karin Hoegh, mästarinna på nätverkande, känner alla! Och kan allt om teknik för podcasting. Av Karin lärde jag mig att jag ska ha en Audio Technica ATR 3350 mikrofon när jag gör intervjuer på stökiga platser.

Jag träffade några av de som är med i The High Flyer Club, en klubb jag är med i som Natalie Sisson driver. Av de tjejerna lärde jag mig att gå på rekommendationer när man köper tjänster av Virtuella Assistenter. Det blir rätt snabbare då.

Jag träffade Chris Ducker som jag ska spendera en hel vecka med på Filippinerna i mars. Vi är 30 stycken bland annat Pat Flynn, Natalie Sisson, Amy Porterfield mfl som ska umgås en hel vecka och snacka webb på
Tropical Think Tank. Rapporterar gärna mer därifrån 🙂

Videon här nedan visar inslag från NMX The Media Revolution

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.