Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Nyskapande interaktiv reklamfilm lanseras av North Kingdom

Under de kommande åren kommer vi att få se allt mer av interaktivitet inom rörliga bilder. Åtminstone om man får döma efter vad Skellefteåföretaget
North Kingdom
åstadkommit i sitt senaste projekt med reklamkampanjen The Liberation för klädmärket Only.
Se och testa den interaktiva filmen här.

North Kingdom har använt en teknik som gör det möjligt att låta den som tittar med ett klick pausa filmen när som helst. När filmen stannar i ett pausläge tonas en högupplöst bild in som gör det möjligt att visa klickbara hotspots vilka ger mer information om kläderna som rollfigurerna i filmen har på sig. Resultatet ger en direkt interaktiv möjlighet för tittaren att interagera med filmen.

Dessutom har man på vissa ställen lagt in moment som gör det möjligt för tittaren att i filmen hjälpa rollfiguren att ta upp ett par jeans, dra upp ett blixtlås och starta en bil genom att vrida om bilnyckeln. Effekten ger ett intryck av att tittaren bestämmer händelseförloppet i filmen.

Rätt mängd interaktion

Filmen handlar om tre unga tjejer som kommer till ett litet samhälle där de ställer allt på ända med sitt utåtagerande sätt. En av flickorna som bor i samhället lockas efter ett tag att slå följe med tjejerna och får pröva ett annat liv utanför vad normer och gränser annars tillåter. Ett stycke ungdomsuppror spelas upp och blir en del av den image som klädföretaget Only skapar. 

Jakob Nylund skriver på
North Kingdoms blogg: ”Tidigt i processen la vi ner mycket tid på att få rätt mängd interaktion för användaren. Vi ville att användarna skulle känna sig indragen i historien och inte få illusionen bruten för mycket genom att tvingas klicka på vissa punkter. För att få rätt balans blev det en hel del testande för att få filmen att fungera på det sätt vi ville ur användarens upplevelseperspektiv.”

Koppling till Pinterest

De interaktiva delarna i filmen är också kopplade till det nya sociala forumet Pinterest som gör det möjligt för den som har ett Pinterest-konto att enkelt länka till scener från filmen. Att fascinationen är stor inför North Kingdoms nyskapande arbete märks
bland kommentarerna på Pinterest
där många samlat länkar och bilder till reklamfilmen.

“This swedish video/ad/catalog/dress is blowing me away right now”, “Very impressive interactive video experience” och “freaking awesome shoppable video” är några lyriska kommentarer från Pinterest-användare.

Mer om arbetet med den nya interaktiva filmen finns på
North Kingdoms blogg.

Se och interagera med
filmen The Liberation.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.