Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Papperstidningens framtid hotad

Sven Björkland lyfter fram New York Times som ett exempel på papperstidning som officiellt sagt att de inte kommer att finnas på papper i framtiden. All redaktionell möda läggs istället på digitala medier. 

Sven Björkland skriver i sin blogg: ”Men trots att VK är ett litet företag i jämförelse med NY Times och trots att upplagesiffrorna i Sverige inte är lika branta som i USA är det inte helt tokigt att vi också gör någonting och inte bara sitter och hoppas på att upplagetrenden plötsligt ska vända.”

Sven Björkland sätter inte ut något år när han tror att VK lämnar papperstidningen men han öppnar för stora förändringar i framtiden: ”… beteendet har förändrats och folk kommer i högre grad fortsätta övergången till digitala medier. Det är jag rätt säker på.”

Omläggningen mot digtala medier

Omläggningen mot digitala medier syns redan på många sätt hos Västerbottens Kuriren. Satsningen på nätsajten vk.se hyllas som en av de mest lyckade bland lokalpressen i Sverige och antalet besökare är mycket stort. Det senaste exemplet på hur material läggs ut på nätet är satsningen på webb-tv i samband med valrörelsen när vk.se intervjuar lokalpolitiker i hela länet och inför rullande kamera låter dem ge sin syn på politiken i 30 sekunder.

Enligt Tom Juslin, journalist på VK, har dessa korta webb-framföranden blivit en succé som också andra medier lovordar. Partierna runt om i länet har alla ställt upp även om man i Vindeln backat och inte ville bli filmade av VKs videoreporter Nathalie Forsell. Ett dåligt val, menar Tom Juslin och han
kommenterar det i sin blogg med orden
”Jättemissen i Vindeln” och pekar på att ”Vindeln-sidan på vk.se har drygt 10 000 besök i veckan”. Med andra ord en digital satsning som man inte kan ignorera.

Läsplattor i framtiden

Nästa steg för vk.se blir kanske att lansera läsplattor. Sven Björkland öppnar upp för det i sin blogg när han skriver ”… tros förresten läsplattan få en stark genomslagskraft bland nyhetsmedierna i framtiden.”

InfoTech Umeå kommer självfallet att följa denna utveckling mot ökad användning av digitala medier och hur det påverkar medborgare och näringsliv i länet.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.